woensdag 1 juni 2016

Dilemma

Dochter heeft komende week een verjaardagsfeestje, in de avond, lekker zwemmen. En ze mag - als enige want ze is nu eenmaal de beste vriendin van de jarige - nog blijven slapen ook.

Ze heeft óók een klassenfeest. Spannend met je hele klas door de gangen van de verlaten school rennen, beetje dansen, veel lachen en ook een beetje naar de jongens (groep 7, het begint te komen) kijken...

Beide uitnodigingen lagen er al een tijdje. Maar pas deze week kwamen we er achter dat beide feestjes gewoon precies tegelijk zijn. En zelfs dochter kan zich niet in twee splitsen. Balen!!

Dochter is de hele dag aan het denken geweest. Wat moet ze kiezen? Het klassenfeest is een eenmalige gebeurtenis (nou ja, volgend jaar misschien nog een keer, maar dan nooit meer). Het zwemmen doet ze vaker en die vriendin ziet ze elke week, misschien nog wel jaren lang. Daarbij vindt ze twee van de andere gasten op dat feestje eigenlijk helemaal niet zo aardig. Maar hoewel ze zelf éigenlijk meer zin heeft in het klassenfeest weet ze ook dat vriendin enorm boos en teleurgesteld zal zijn als juist zij het af laat weten. Vriendin zelf heeft een kleine gebruiksaanwijzing en niet heel veel goeie vriendinnen, dus als de ere-gast het af laat weten is ze lichtelijk not-amused.

Dochter had het er moeilijk mee. Belde vriendin om eens te polsen maar heeft verder nog geen knopen doorgehakt. Samen hebben we alle argumenten doorgenomen (ik neig naar vriendin blij maken), ze heeft oma gebeld om eens van gedachten te wisselen (oma was vóór het klassenfeest). Papa sprak zich niet uit. Maar uiteindelijk is de beslissing aan haar, vonden wij. Maar niet te lang wachten.

Een heus dilemma, arm kind. Vond het wel weer mooi om te zien dat ze niet zonder slag of stoot beslist in haar eigen voordeel maar er even over nadenkt, en ons mee laat genieten van haar gedachten en twijfels. Ze komt er wel uit.

8 opmerkingen:

  1. Wat ik zou doen is natuurlijk niet maatgevend, ik heb ondertussen een leeftijd dat ik wéét dat ik meer last heb van m'n geweten als ik mensen zonder een goede reden teleurstel. Hoofdzaak lijkt me hóe belangrijk die vriendschap voor haar is!
    Jammer dat de vriendin niet háár feestje heeft verzet zodra duidelijk werd dat het schoolfeest gelijktijdig met haar feestje is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wikken en wegen. Moeilijk zelfs voor volwassenen, zeker voor kinderen. Maar wel goed voor hun ontwikkeling. Ik zelf zou kiezen voor de vriendschap, mits het ècht een vriendschap is die zo een keuze waard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het liefst naar het klassenfeest gaan denk ik, maar ondanks dat toch de verjaardag kiezen. Mits, het werd al eerder gezegd, de vriendschap dit waard is. Is vriendin ook háár beste vriendin? Heel moeilijk en heel leerzaam voor je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een waardeloze situatie misschien kan die vriendin een stap haar kant op zetten en het een dag later vieren? Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo jong en dan al van die volwassen keuzes moeten maken...ik benijd haar niet! Maar wat zij ook beslist, de steun van haar ouders is onontbeerlijk! Een verkeerde keuze maken is niet mogelijk. Vertel haar dat maar. Bij mijn kinderen nam dat wat druk weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou voor het klassenfeest gaan. En dan de vriendin een keer uitnodigen voor een logeerpartijtje bij jullie thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lastig zeg! Ik zou denk ik maar voor de vriendin kiezen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, lastig! Inderdaad ook beetje afhankelijk van hoe belangrijk de vriendschap is. Aan de andere kant, die vriendschap is er wellicht over tien jaar nog steeds en de klas is uit elkaar. Dan zou ik voor de vriendin kiezen. Ik kijk zelf vaak naar welke uitnodiging er het eerst was, in principe gaat die dan voor. Een duidelijk en eerlijk systeem. Ben benieuwd naar de uitkomst! Goed dat ze zo erover nadenkt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...