zondag 29 mei 2016

De duif

Een jaar of 15 geleden was hier alleen weiland. Toen werd er een complete vinex bovenop gezet, en gingen ook wij hier wonen.

Grappig om te zien hoe de flora en fauna in die jaren langzaam mee veranderden. De eerste tijd hadden we vooral héél veel vliegjes, van die kleine irritante. We zagen ook nog veel konijntjes en fazanten, soms helaas in platte vorm op de weg. Nu zien we sporadisch nog een konijn. De fazant is definitief vertrokken naar het stuk land waar de volgende vinex zal komen. Wat het nog wel steeds goed doet, en steeds beter lijkt het, zijn de zwanen en de ganzen in de plas tegenover ons huis. Elke lente loopt het vol met kleine pluizige bolletjes.

In de loop van de jaren kwamen er ook meer tuinvogels. Mereltjes, 's ochtends om vijf uur lekker fluitend op mijn dakrand. Babymereltjes in de klauwen van onze huiskater.  Veel meesjes, gele en rode en grijze, klein en snel. En toen opeens kwam daar vorig jaar een setje duif. 

Setje duif huisde ergens bij de buren, een aantal huizen verderop. Manlief vond dat "een gezellig geluid", ik had zo mijn twijfels. Waar hij fijne herinneringen heeft aan de buurt waar hij als jong kind woonde (mét duivengekoer) hoor ik mijn moeder, op zich een enorme dierenliefhebber, minder positief over De Duif.

Nu we zélf een duivennest in onze tuin hebben dacht ik het maar eens even na te gaan. Google op "duif" en de eerste paar hits zijn van de ongediertebestrijding. Van nare geluiden tot plastic uilen, er is van alles tegen te doen (maar niets schijnt te helpen). De poep schijnt door je autolak heen te vreten en ze zijn zeer hardnekkig. En ik irriteer ik me persoonlijk ook enorm aan het geluid dat ze maken. 

Om nou het nest onder het dak kapot te maken vind ik ook weer niet lief. Maar ik wil familie Duif toch vriendelijk verzoeken om snel uit te vliegen en een andere woonplaats te gaan zoeken.

9 opmerkingen:

  1. Liever duiven dan ganzen. Ruilen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahg, vergeten te melden. Ganzen hebben we ook. Massa's. Met enorm veel nakomelingen elk jaar weer. Kunnen ook enorm irritant geluid maken maar dat vind ik toch niet zo erg als die ene duif.

      Verwijderen
  2. Héél véél duiven hebben we in onze tuin, ieder jaar meer. Volgens mij iets van -tig generaties ..... Maar hun roekoe laten ze 's nachts niet horen dus dat vind ik niet irritant :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook regelmatig een nestje duiven in de vuurdoorn aan de voorkant van het huis. Vind het wel iets hebben dat gekoer, maar ja, ik slaap aan de achterkant dus daar hoor ik er niets van;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze poepen inderdaad in van die grote kledders. HIer al jaren een paartje in de pergola. Laatst was ik in de tuin bezig en toen lag er nog geen eitje in het nest, dus ik heb het toch verwijderd. Maar ja, toen begonnen ze weer opnieuw. Iets met de aanhouder en zo ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Overdag vind ik al die vogelgeluiden wel oké, maar helaas houden zij zich niet aan de wekkertijd van 7u!
    Ik moest trouwens ineens denken aan toen ik met mijn studievriendje mijn moeder ging helpen bij haar verhuizing. 'Kijk maar op het briefje wat er nog gedaan moet worden' zei mijn moeder... Vriendje keek en werd wat bleekjes... 'Duiven dood' stond er groot onderaan. Er zat namelijk een duivennest op het balkon en dat moest weg voor haar vertrek. Waren alleen eieren, geen jonkies. Maar toch. Mijn vriendje vond mijn moeder een beetje eng sindsdien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, had je moeder het niet zo op dat vriendje? Wel een geniale manier om hem weg te jagen :-)

      Verwijderen
  6. Ik ben een dierenvriend bij uitstek maar de duif..yeg en dat geluid...wij hebben ooit in een huis gewoond waar we netten over de daken hadden gespannen zoveel last hadden we van ze. En ik ben ooit eens tijdens een bezichtiging van een huis rechtsomkeerd gegaan toen bleek dat de buren een duiventil hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben een dierenvriend bij uitstek maar de duif..yeg en dat geluid...wij hebben ooit in een huis gewoond waar we netten over de daken hadden gespannen zoveel last hadden we van ze. En ik ben ooit eens tijdens een bezichtiging van een huis rechtsomkeerd gegaan toen bleek dat de buren een duiventil hadden.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?