donderdag 3 maart 2016

Te vet voor de sportschool

Ik ben te dik. Dikker dan ik ooit was. Zelfs dikker dan in mijn dikste zwangere periode. En dikker dan de vorige keer vlak voor ik ging afvallen. Hoe dat komt, ik weet het niet. Het jojo effect? De overgangshormonen? De ouderdom? Ik eet niet meer dan in die dikke periodes voorheen.

Beweging, dat kom ik wel te kort ja. Behalve dat ik de hele dag in huis heen en weer ren achter kinderen en man aan. ("schat, ren eens even twee trappen naar boven om de nagelsschaartjes voor me te halen?")  Maar sporten komt er niet van. Geen tijd voor. Geblesseerd. En nu ook nog: te dik. Ik ga me daar toch niet in een sportief pakje persen en dan heel hard heen en weer springen bij de sportschool? Niet om aan te zien en bovendien voelt het niet echt lekker, dat heen en weer flappen van buik en borsten.

(Eh, had ik al eens gezegd dat ik prima in staat ben mezelf heel onaantrekkelijk af te schilderen?) 

Een soort kip en ei probleem dus. Afvallen doe je toch ook door te sporten, maar als je er niet aan durft te beginnen vanwege je lijf, dan is dat ook weer zo iets.

In april begint het nieuwe tennisseizoen weer. En ergens in een dolle bui heb ik me dit jaar van de wachtlijst laten afhalen waar ik me op had laten zetten na mijn schouderblessure. Ik kan mijn arm namelijk weer helemaal omhoog strekken, al maakt schouder daar nog wel vervaarlijk knakkende geluiden bij. Maar hé, het is toch wel lekker, dat meppen tegen die bal. En bovendien had ik wel weer eens zin in het sociale aspect. 

Maar het zou toch wel prettig zijn als ik voor die tijd nog wat kilo's kwijtraak...  Ik ben al langer dan een week bezig met vooral regelmaat en beheersing, geen snacks en snaai (wat súf dat me dat moeite kost!). En ik heb al een paar baantjes getrokken in het zwembad laatst. 

22 opmerkingen:

  1. Te vet voor de sportschool bestaat niet! :-)

    Maar die sportschool is wel echt super saai (is mijn persoonlijke mening). Ik hield het alleen vol toen ik er met een paar vriendinnen naartoe ging.

    Mijn tip: houd een tijdje bij wat je eet, het is meer dan je denkt. En vind de sport die je echt leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb lang Zumba gedaan in de fitnesszaak en dat vond ik geweldig. Maar door mijn heupprobleem mocht ik dit niet meer doen. Resultaat.. geen beweging en ook heel wat kilo's meer. En dus zie ik het ook niet meer zitten om terug aan sport te gaan doen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (Veel) bewegen, dat hoeft niet persé in de sportschool. Dus toch nog maar eens extra die trappen op lopen, 's avonds gezellig een blokje om ipv gezellig samen op de bank een serie kijken of WF-en :-) Buikspieroefeningen kunnen altijd en overal, touwtje springen idem dito. Boodschappen op de fiets .....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het beleven van sex schijnt een goede en gezonde manier te zijn om gezond en op gewicht te blijven. Althans, dat blijf ik mijn vriendin vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, grappig om te lezen, ik ken jouw vriendin ook ;)

      Verwijderen
  5. Wandelen is ook goed bewegen maar moet dan wel dagelijks en toch wel minstens een half uur een beetje doorstappen.
    Mijn extra kilootjes zitten me niets in de weg, ik laat ze lekker zitten. Wandel wel dagelijks en heb een trap in huis. Ik ben té lang té mager geweest om me druk te maken over die paar kilo overgewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hardlopen! Dat kan nu nog in het donker;-).
    En anders mag je bij mij intensief komen schoonmaken, schijnt ook prima voor de lijn te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iedere dag op de hometrainer en sinds ruim een week zo'n 7 minuten workout.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh meid, naar zeg :( Ik ook te zwaar, gut,ik DENK aan bewegen, en PROBEER minder te eten. Wat kan ik zeggen, tja :(

    Oh ja, ik probeer geen nieuwe (grotere) kleren te kopen, blijft het tenminste confronterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vermoed dat jouw aversie tegen de sportschool verder gaat dan het strakke pakje, aangezien je je wel in badpak hebt gehesen ;-) Herkenbaar hoor, maar zo'n sportschool is ook vervelend. Ik zoek ook nog naar de manier om conditie op een leuke manier....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, ja! Daar zeg je zo wat. Maar bij zwemmen springen je rollen niet zo hard heen en weer...

      Verwijderen
  11. Het is zeker zo dat na een bepaalde leeftijd de vrouw onder invloed van hormonen zwaarder wordt (bij mannen zie je dat ook wel gebeuren trouwens). Het lijf verandert.

    Ik zou, en ik spreek uit ervaring, niet naar de sportschool gaan want dat frustreert alleen maar, vaak heb je er helemaal geen zin in en moet je jezelf dwingen er naar toe te gaan.

    Beter kan je iets vinden waar je je wel fijn bij voelt, in jouw geval tennissen of zwemmen.

    En... vooral letten op wat je eet en drinkt. In bijna alles (gefabriceerde voeding) zit suiker of glucose fructose. Ga voor de gein maar eens de volgende keer dat je boodschappen doet de ingrediëntenlijstjes bekijken. Je schrikt je rot! (En raakt vervolgens net als ik volslagen gedeprimeerd ;) )

    Probeer zo puur mogelijk te eten. Af en toe iets ¨slechts¨ moet kunnen, niet te vaak dus!! ;) maar probeer zo veel mogelijk de onbewerkte producten te kiezen. Zelf alles kruiden dus in plaats van pakjes en zakjes. Het pure vlees/kip nemen, dus niet al gekruid in de fabriek.

    Dat scheelt in ieder geval al veel inname van verborgen suikers.

    Ik heb ook de wijsheid niet in pacht hoor maar dat is waar ik vooral op let.

    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die verborgen suikers zijn er ook nog. Zelfs als ik me niet vergrijp aan een zak chips of een reep Tony Chocoloni, en "gewoon" alleen mijn avondmaaltijd eet heb je dat nog.

      Is wel een moeilijk punt voor me (en hier in huis niet de gewoonte, wij leven op zakjes en pakjes, snel en direct voor het grijpen... Toch goed om weer eens over na te gaan denken.

      Verwijderen
  12. Een kleine fitnesszaal bij een fysio-praktijk heeft mij altijd meer getrokken om te sporten dan een sportschool. En dan het liefst overdag als de gemiddelde bezoeker mijn moeder of zelfs oma had kunnen zijn. Ze zijn vaak wel wat duurder dan een sportschool maar daarvoor heb je soms wel meer begeleiding en vermijd je de sportieve types. Op de tijden dat ik ging had iedereen wel wat, maar geen afgetraind lijf... Heerlijk was dat. Ahoewel, voor de leeftijd was het voor sommigen toch best wel afgetraind, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Noop, zo creatief met woorden ben ik niet.

      Verwijderen
    2. Dat wilde ik ook net typen, naar de fysiotherapeut gaan en daar gaan beginnen, ik heb dat twee jaar gedaan en ga nu naar een sportschool.

      Verwijderen
  13. Ik ga hardlopen. Zou jij anders niet stevig kunnen gaan wandelen elke dag? Bijvoorbeeld door de kinderen op die manier naar school te brengen?

    Ik ben een fanatiek sporthater, maar hardlopen en wandelen zijn wel te doen vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Drummen: beste cardio ooit ;-)

    Nee, zo'n sportschool krijg je mij ook niet in - nooit. Maar dat hoeft ook niet, want afvallen is (wat mij verteld is...) 80% voeding. Dus toch een andere verhouding koolhydraten / eiwitten. Wil je met sporten afvallen, moet je bijna fulltime gaan wonen in zo'n fitnessruimte.

    Mijn tip: maak een afspraak met een diëtiste. Je kunt daar gewoon aangeven wat je moeilijk vindt, waar (en wanneer) je slecht nee tegen kunt zeggen, etc. Het advies is veel makkelijker vol te houden als iemand met je meekijkt en als het lastig is of je ziet bijv. na twee weken nul resultaat, dan krijg je weer nuttige tips mee om het net weer wat bij te stellen zodat je het wel volhoudt.
    Het heeft mij net van die zwangerschapskilootjes afgeholpen die een doorn in mijn oog waren.
    (En ik weet nog wel een diëtiste bij ons in de buurt, als je wil.)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Overgang kan zeker een (grote) rol spelen. Ben "gewoon" aangekomen in de overgang ondanks dat mijn eetpatroon niet anders was. Een tijdje sportschool geprobeerd maar viel niet af werd alleen maar somber van al die mooie afgetrainde dames en heren. Heb mij er nu bij neergelegd; ga op de fiets boodschappen doen en probeer te snacken in de vorm van komkommer met lepeltje hüttenkäse, kleine tomaatjes, rijstwafels en soms ook gewoon chocolade, chips of koek. Wees lief voor jezelf dat is ook belangrijk en je zult zien als het mooier weer wordt je ook minder trek hebt in veel vet en suiker. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja.... ik weet het niet. Het is toch wel een zeer hardnekkig probleem, al járen, dat niet kunnen afblijven van snacks en hapjes tussendoor...

      Verwijderen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...