woensdag 9 maart 2016

Judo

Een paar overwinningen deze week.

Allereerste oudste. Hij zit - nu dan toch eindelijk- op huiswerkbegeleiding. Na veel gedoe, getwijfel, gezeur en gepuber toch doorgeduwd. Intelligentie heeft hij meer dan genoeg, waarom de cijfers dan steeds zo tegenvallen is een raadsel. Hopelijk is dit even een duwtje in de goede richting. Al was het maar om de relatie ouder-kind wat gezelliger te kunnen houden door niets steeds over huiswerk te hoeven zeuren...

Even later bleek hij ook nog een 10 voor een s.o. te hebben. Weliswaar een mini s.o. met een paar Engelse woordjes, zwakte hij het zelf af, maar toch. Top! In ieder geval voor zijn zelfvertrouwen.

En dan jongste. Na wat mindere successen bij zwemles, proeflesje turnen, voetballen in de pauze buiten op het schoolplein en stomme tikspelletjes (hij háát het als hij zelf getikt wordt!) gingen we vol goede moed naar een proefles judo. Dat legaal tegen elkaar duwen en aan elkaar trekken, dat leek hem wel wat. 

De eerste proefles zat ik zelf nogal met kromme tenen wegens zijn gedrag. Van niet meedoen, niet opletten, beetje uitdagen tot bewust weigeren. Hij zat halverwege de les zijn tranen te verbijten langs de kant wegens niet luisteren. En tóen hij er weer in mocht later bleken de andere kinderen ook nog eens beter te kunnen judoën dan hij. Niet eerlijk! 

Laten we zeggen dat er een hoop te leren valt, ook buiten de judo bewegingen om. Gelukkig zijn judo trainers een hoop gewend en kijken niet zo op van wat aandacht vragende kindjes en gaan daar lekker relaxt mee om. Kind was zeer welkom. En vooral, kind wilde zelf ook graag. Ondanks dat hij af en toe wat aangesproken wordt, ondanks dat hij keer op keer letterlijk het onderspit delft omdat hij gewoon nog niet zo goed weet hoe hij die ander om moet krijgen, vindt hij het leuk. 

Thuis vertelde ik het heugelijke feit tegen dochter: je broertje gaat op judo! "Nee mam, ik ZIT op judo", wist hij het toch weer beter. Nu dat judopak nog. Dat vindt hij ook wel heel erg tof. En later wordt hij zwemjuf, of judoleraar, dan kan hij de rest eens fijn commanderen eh, uitleggen wat ze mogen doen.

Ik vraag me een beetje af hoe ik aan een kind heb kunnen komen dat van uniformen en commanderen houdt, maar ben ondertussen gewoon blij dat hij enthousiast is en kennelijk iets wil léren dat misschien moeilijk is. 

Tijd voor een vette fles wijn vanavond. Ik denk dat ik heerlijk zal slapen. 

13 opmerkingen:

  1. Aaaah! Dat is goed voor zijn zelfvertrouwen! Top!!

    Zo zijn wij met onze zoon ook ooit begonnen. De eerste les zat die van mij volledig verstijft aan de kant. De tweede les dreigde dat weer te gebeuren en toen nam de zeer kordate, strenge doch rechtvaardige judoleraar hem aan de hand mee en was het snel gefixed.

    Geniet van de vette fles wijn! Of is ie al leeg?? ;) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Breda is trouwens een leuke stad voor als hij later naar de KMA gaat :-)
    Oudste heeft ook op judo gezeten. Ik vond het geweldig zoals de trainers met de kinderen omgingen: luisteren, discipline. En dat pak was geweldig: nog van zijn vader geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch, toch? Dat heb je goed aangepakt, mams!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt als winst op alle fronten, het ene kind is gewoon het ander niet, dus logisch dat de aanpak soms wat anders moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig!! Ik zie je al onderuit gezakt zitten met je wijntje! Proost!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super! Heerlijk als alles zo in zijn plooi valt! Ik duim voor oudste, dat hij het mag volhouden, en jongste wordt later politieagent, zeker weten! ;-) Ah ja, uniform en commanderen, say no more...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hopelijk gaat hij het helemaal zijn ding vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het voordeel van huiswerkbegeleiding is dat als je kind dan thuiskomt hij ook echt klaar is. En het haalt een boel stress uit huis weg.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alleen maar fijn nieuws! Dat lees ik graag :-)
    Tof, dat de huiswerkbegeleiding mee valt. En judo.. mijn jongste heeft dit ook nog gedaan. Als mama hield ik soms mijn hart vast.. maar die jongens vinden het geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah leuk JUDO :-) ook iets voor jezelf wellicht??
    Mijn 2 oudsten en ikzelf (als jeugdige ) hebben er ook opgezeten.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?