maandag 14 december 2015

Muziekles

In een heel ver verleden, toen ik een meisje van 9 was, ben ik door mijn ouders min of meer verplicht naar de muziekschool gestuurd. Ik mocht een instrument kiezen om te leren spelen. Omdat die piano van mijn eerste keus erg groot en duur was werd het gitaar. Dat speelde mijn oudere broer ook.

Ik ben van mijn 9e tot mijn 16e braaf naar (klassiek, Spaans) gitaarles geweest, heb noten leren lezen, de techniek geleerd om met vier vingers rechts en een enorme spanwijdte links (au) op die gitaar te spelen. Ik kon best snel, vond ik zelf. En net als met typen, dan mis je wel eens een toetsje of een snaartje. Maar zoals mijn oma altijd zei over foutjes: als je hard loopt zie je het niet.

Op m'n 16e verruilde ik de gitaar voor een badmintonracket. Dat was ook leuk.

Maar nu heb ik een dochter,en een keyboard en elke week een vriendelijke pianoleraar over de vloer die haar lesgeeft. Ik luister met een half oor mee en oefen elke dag een stukje van wat zij op krijgt als lesstof.

En wat is dat leuk om te doen zeg!

Ik moet er soms hard bij nadenken omdat die linkerhand opeens de F sleutel blijkt te moeten lezen in plaats van de voor mij en mijn rechterhand bekende G sleutel. En mijn linkerringvinger doet altijd net wat harder dan de rest, die heb ik nog niet zo onder controle. Maar het is wél leuk om te doen. Eénmaal daags 's ochtends een kwartiertje en verder naar behoefte (als ik er langs loop en niets beters te doen heb).

Ik heb ook mijn oude gitaar maar weer eens afgestoft, mijn oude lesboeken opengeslagen en zelfs daar wat favoriete nummertjes uit gespeeld. En net als vroeger kan ik mezelf wel weer helemaal verliezen als ik écht lekker op dreef ben en aan die snaren pluk. Dat vind ik eigenlijk wel het leukst, gewoon lekker puzzelen met de nootjes en ze uit mijn instrumentje rammelen. Ik ben niet van de improvisaties,het muzikale gevoel, laat staan van het zelf componeren van nummers.

Dochter daarentegen, die houdt wel van muziek, en van optreden. In de picture staan, zingen en/of zichzelf begeleiden op dat keyboard. Ik zie haar nog wel eens in de schoolband. Wat dat betreft lijkt ze meer op mijn broer dan op mij.

Voorlopig doen we gewoon maar thuis af en toe een kerstliedje samen. Is ook leuk.

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je door je dochter het keyboard hebt ontdekt! Hier ook gitaar gespeeld, jaartje of 4 les gehad, denk ik? Had er wel wàt aanleg voor maar zeker geen groot talent. Is nu alweer jaren geleden sinds ik er een heb aangeraakt. Ook ooit eens een basgitaar gekocht, geprobeerd uit boeken te spelen maar nooit echt vertrouwd geraakt met die bassleutel. Keyboardje heb ik ook gehad, maar dat was zo'n simpele uit de Neckerman, met toetsen die net niet helemaal fullsize waren. Owwja iieeuuuwww, blokfluit! Verplicht op het atheneum :-s Later nog dwarsfluit gekocht omdat die in de oude nummers van Genesis zo mooi klonk. Maar die hele lage noten, die zijn me nooit gelukt en het ontbrak me aan motivatie om te proberen ze goed onder de knie te krijgen. Nou, dat waren ze wel, denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blokfluit ligt nog steeds op zolder.

    Ik had wel een piano maar dat lukte niet zo goed. Ik denk achteraf dat ik toen al fibromyalgie had en stijve gewrichten.

    Muziekschool vond ik wel leuk, noten lezen en opschrijven van de muziek die we hoorden en ik zong goed en had een 10 op rapport, maar dat was over nadat ik ongesteld werd, soort baard in de keel. Ik had gehoopt dat de stem terug zou komen na overgang, maar helaas ijdele hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vroeger blokfluit gespeeld. ;-)
    En jongste pianoot wat af. heerlijk instrument.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb jarenlang blokfluitles gehad: eerst op de lagere school en veel later op de PedAc. Toen middelste muziekles kreeg op de muziekschool heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik daar ruim twee jaar dwarsfluitles gehad. En nu, nu zing ik af en toe mee met de radio :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier nog een blokfluiter, haha. Begon in groep 4 en ging door tot de eerste van de brugklas en kon het best goed.
    Toen een paar jaar niets en toen ik 15 was begon ik met de saxofoon. Dat heb ik denk ik zo'n 10 jaar gedaan, zowel bij een fanfare als een harmonie.
    De hele familie is / was trouwens muzikaal. Mijn broer drumt en mijn vader speelde bugel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo herkenbaar! Niet die dochter met pianoles, dat duurt nog even. Wel het weer oppakken van je instrument waar je als puber blij was van dat eindeloze oefenen af te zijn. Ik vind het zowaar weer leuk om af en toe dwarsfluit of piano te spelen. Helaas hoef ik dat ding maar te pakken of er hangen drie apen aan mijn armen die ook even willen blazen, dus veel komt er nog niet van terecht. Maar dat zie ik in de toekomst wel gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nope, helaas. Ik heb er geen gevoel voor en vond het ook niet leuk. Nu nog geen gevoel voor ritme trouwens. Maar wel dol op muziek! Ik vind het heerlijk als mensen voor me spelen:D

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?