zaterdag 12 december 2015

Hij staat

Elk jaar rond half december hetzelfde. "Mam", vraagt dochter dan, hoopvol, "wanneer gaan we de kerstboom opzetten?" Waarop ik eens diep zucht. (Waarom zou je in hemelsnaam een bóóm in huis moeten zetten die ten eerste helemaal niet meer op een boom lijkt vanwege allerlei troep die er in moet, en ten tweede drie weken later weer weg moet?) . Ik verzin dus slappe smoezen, probeer uit te stellen. Maar ze heeft overal een antwoord op. Het is zo gezellig, er is echt wel genoeg plek als we dit en dat en zus en zo opzij schuiven. Dat we even een paar dagen weg zijn, dat is ook geen argument. We komen toch ook weer terug? En ze wil zó graag...  Dus eindig ik maar met "vraag maar aan je vader" - in de hoop dat hij dan in ieder geval zal helpen met het installeren van het ding.

Ik had natuurlijk beter moeten weten. Papa draagt de zware doos de schuur uit, helpt nog wat met het stabiliseren van de voet, maar verder is het toch een damesklus. "Wij kunnen het prima zelf, mam, dat ging vorig jaar óók goed en ik wil het weer met jou doen!". Zo'n compliment kan ik natuurlijk niet zomaar wegwuiven. Voor ik het weet sta ik zelfs met haar in een godbetert kérstafdeling van het tuincentrum naar nieuwe ballen te zoeken. Héle lelijke, eh bijzondere met veel glitter en frutsel er aan. Ze is helemaal blij.

De lampjes bleken niet heel erg in de knoop, en met een paar nieuwe batterijen schitterden ze weer als vanouds. Ik hing wat ballen, draaide wat slingers, tot ik bedacht dat het háár boom was en ging op de bank van een afstandje zitten kijken. Toen ze geen zin meer had was de boom klaar. Er waren wat ballen over en rechts onderin nog een groen 'gat'. Maar hé, dat mag de pret niet drukken. Het ziet er zeer sfeervol en decembers uit. De familie is tevreden.

Straks hangt papa er nog wat kerstkransjes van chocola in, heeft hij beloofd.

8 opmerkingen:

  1. Ja, die boom, *zucht*, hier dit jaar een mini exemplaar, 'mag' in januari de tuin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier staat hij nog niet. Misschien vandaag, anders volgende week.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanmiddag ook de boom opgetuigd. Had er eigenlijk nog helemaal geen zin in en dat is voor het eerst. De meiden helpen met versieren en manlief is van de lampjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, het is gewoon gezellig zo'n kerstboom, ook al is het wel eventjes wat gedoe, dat opzetten en weer aftuigen.
    Maar ik zie het ook wel als een soort ritueel: de afsluiting van een oud jaar en het begin van een nieuw jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foto! :-D

    Hier heb ik laatst een klein boompje uit het bos meegenomen (sssst! Mag eigenlijk niet maar heel Zweden doet aan deze burgerlijke ongehoorzaamheid, heb ik begrepen). In een grote augurkenpot met aarde gestopt. Hij rijst een beetje maar nog niet de pan uit. Bedoeling was eigenlijk om wat dichter voor de kerst een groter exemplaar te 'scoren' maar gezien de plotselinge verhuisplannen laten we dat tweede boompje maar even voor wat hij is. Ach, ik vind het wel gezellig hoor, zo'n boom. Sowieso vind ik de Zweedse kerstversieringen veel grappiger. Kersttrollen, -uiltjes en zo. En lampjes, heel veel lampjes om de donkere dagen een pietsie te verlichten. Tegen vieren is het hier nu pikkedonker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ik dacht er komt vast een foto onderaan dit bericht...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'k Had er dit jaar ook niet echt heel veel zin in, maar nu ben ik wel blij, dat ik hem gezet heb.

    En... foto?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?