vrijdag 11 december 2015

Einde jaars voornemens

Vanuit de scholen van de kinderen worden we alweer bestookt met vragen en mededelingen omtrent het kerstfeest. Volgende week moet het allemaal gebeuren, de week er op begint de vakantie. Eerst snel nog wat toetsen voor oudste, dan allerlei worskhops, feesten, ateliers. Mama mag overal bij helpen natuurlijk. Niet gek dat ik al helemaal kláár ben met kerst op vrijdag 18 december om een uur of twee 's middags...

In mijn hoofd ben ik ook al een beetje aan het aftellen, de balans aan het opmaken, conclusies aan het trekken en vooral ook weer nieuwe plannen aan het maken. Die bezoekjes aan diëtiste en fysiotherapeut leveren me helemaal niet genoeg op en kosten wel tijd en vooral ook geld. Wist ik veel, ik ben goed verzekerd, maar het schijnt dat je eerst een vet bedrag aan eigen risico moet betalen..

De diëtiste heeft me goede tips gegeven, maar op een bepaald punt kan ze ook niet verder. Ingesleten patronen en zo (ging ze maar in mijn kast zitten om me vriendelijk uit te leggen waarom het geen goed idee is te gaan snacken als ik 's middags even pauze neem tussen lunch en avondeten door). De fysio heeft een diagnose gesteld, oefeningen voor me bedacht, en verteld dat het "een langdurige zaak kan zijn, herstel van pezen". Daarbij zien we weinig verbetering de afgelopen acht weken. Hij wil me doorsturen naar een podoloog, maar ik  geloof er allemaal niet meer in. Het zal allemaal wel weer gewoon vanzelf een keer uitvliegen.

Wat wel een heel stoer plan van me was vanmorgen, is om meer te gaan sporten. Heb me al vastgelegd aan tenniscompetitie, maar dat start pas in het voorjaar. Misschien toch maar eens in januari langs de sportschool voor wat fitness? Ik houd daar eigenlijk helemaal niet van: niet van grote groepen dikke onhandige kakelende huisvrouwen voor een spiegel met een superslanke schreeuwende juf ervoor. En ook niet van het oersaaie gepomp op een fiets of - nog erger - crosstrainer. Ik begrijp na vijf minuten fietsen ongeveer wat mijn oudste zoon moet voelen als hij op school een uur lang naar zo'n monoloog van een leraar moet luisteren. Je probeert het wel, maar het lukt je gewoon niet om vol te houden en je bedenkt in je hoofd allerlei uitvluchten om maar te kunnen ontsnappen zonder dat je daar zelf een slecht gevoel aan overhoudt.

Dus eh.. Ik weet het nog even niet. Toch maar een roeitrainer over voor op m'n zolder? Kan ik ondertussen nog wat netflixen.

13 opmerkingen:

  1. Gek.. ook ik denk er al een tijdje over na om een hometrainer te kopen.. zo heb ik beweging en kan ik ondertussen naar een soap kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooooo ja, dat heb ik ook gedaan. Drie keer. Toen werd het een kapstok. Uiteindelijk een sta-in-de-weg en toen heb ik hem verkocht aan iemand anders met dezelfde goede voornemens. Ik - sporthater, bewegingshater - sport nu al een jaar bij Curves: alléén voor vrouwen in alle maten en soorten en leeftijden, twee of drie keer per week een half uur zonder afspraak. Voor het eerst heeft het iets van leuk! Kijk eens of er een bij je in de buurt is? (Ik heb geen aandelen hoor, maar ik ben erg enthousiast, want je moet toch iets...)

      Verwijderen
    2. Ik ben er ooit eens binnen geweest voor informatie maar de (vreselijke) muziek stond keihard en de medewerkster stond op z'n plat uteregs met een vriendin te bellen en had geen tijd voor me...

      Verwijderen
  2. Er zit een sportschool op een andere verdieping in het gebouw waar ik werk, ik neem me al een half jaar voor in te schrijven ivm het verbeteren van mijn conditie en om de stijve spieren wat losser te maken maar de drempel is ZO hoog. ik voel echt een soort weerzin. Intussen is m'n conditie nog steeds pet, en duurt het steeds langer voordat ik op gang ben 's morgens. Misschien toch eens binnen lopen straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken wat je zegt over het afvallen. Weet je wat mij heel erg geholpen heeft? De dieetpsycholoog (Heleen Ligtelijn), heb een aantal sessies met haar gedaan en dat zijn zulke eye-openers. Ze heeft nu een boek geschreven, misschien is het wat voor jou! http://www.dieetpsycholoog.nl/ (ik moet maar eens commissie gaan vragen, lol)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel iets ja, ze snapt mijn probleem :-) Nu nog even kijken hoe we dat gaan oplossen dan. Ik heb het boek alvast besteld! Dank voor de tip.

      Verwijderen
  4. 't Is zoals je zegt: de knop moet om. Daarna gaat het (bijna) vanzelf, echt! En bewegen is altijd goed, al is het 'maar' iedere avond een flink blokje om.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat fitnessen ook bijzonder stom. En dan die drempel van er heen gaan die het te moeilijk maakt om vol te houden. Ik vind dat pompen op een crosstrainer eigenlijk best prettig, maar super saai. Ik denk ook wel eens dat ik dat veel beter volhoud terwijl ik een film of een serie kijk. Gewoon in mijn oudste kloffie, en naderhand onder mijn eigen douche.... ik ga het maar eens serieus overwegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'Als je een paar keer per week naar de sportschool gaat leef je een paar jaar langer!' En waar besteed je die paar extra jaren? In de sportschool! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zit elke dag minstens een half uur op de hometrainer en lees in die tijd op mijn e-reader. Ik zeg win-win!
    Balen verder dat het lijf zo tegenstribbelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. yoga misschien? Dat is ook niet zo belastend voor je pezen? en online heb je veel mee yoga filmpjes :-)
    OHHHHHH offfff neem een hond?? dan heb je elke dag een paar "moetjes" wat betreft loopjes in de buitenlucht:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ai succes met die laatste weken. Oww fitness, heb dat ook ooit eens geprobeerd maar was helemààl niet mijn ding. En dat die opgepompte Popeye telkens zijn hand op mijn been legde nog minder. Wandelen, dat doe ik nou graag. Maar geen idee of jij of je kuit daar wel voor te porren zijn.

    (oh, en ik krijg geen meldingen meer van blogs hier, heel irritant. Heb al enkele pogingen gedaan om het ingesteld te krijgen maar zonder succes. Dus super dat je af en toe via je andere blog een seintje geeft!)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...