donderdag 15 oktober 2015

Bijles

Onze jongste mag dan officieel hoogbegaafd genoemd zijn, meer dan twee jaar vooruitlopen met reken en leeswerk, het eerste zwemdiploma zit er voorlopig nog niet in. Al anderhalf jaar zit ik langs de rand van het zwembad, te kijken hoe hij vooral niet zwemt.

Watervrij, dat is hij wel. En duiken kan hij echt prima. Hij heeft echter na anderhalf jaar nog steeds geen idee hoe hij die armen en benen nu moet draaien in kikkervoeten of molens, maar verdrinken doet hij ook niet echt.

“Jammer,” vindt zijn zwemmeester, “dat hij zich zo goed redden kan. Anders zou hij wel móeten”. Zwemmeester heeft de theorie dat kinderen eerst kijken en luisteren, en dan – liefst in het diepe zonder bandjes – soort van vanzelf de slag zelf gaan oefenen, dat steeds beter gaan doen als ze merken dat het effect heeft. Leuk, maar zoon snapt er niks van en gaat al snel op zijn eigen niet goedgekeurde manier verder om toch maar boven te blijven.

Daarbij is zoon een genie in het ontduiken van iets wat hij moeilijk vindt, dus dat schiet ook niet op. (“Slechte concentratie”, concludeerde meester – volgens mij ten onrechte. “Maar het is wél een leuk kind, lekker druk!”)

Hij is al een keer een groepje blijven zitten, en nu na een paar weken zwemmen de overige negen kinderen (meisjes) uit het nieuwe groepje hem weer en-masse voorbij. Zonder bandjes. Soms doet hij leuk mee, even. Maar als het moeilijk wordt geeft hij op, en gaat hij in de clown- cq weigerstand. Ik erger me groen en geel vanachter het raam. Sta ik daarvoor om 7 uur op, in het weekend?

Dus heb ik juf Y ingeschakeld. Juf Y, een ervaren zwemjuf van de oude stempel, geeft privé-zwemles aan noodgevalletjes. Zeer duidelijk, lief maar streng. Ze zit er letterlijk bovenop, geen ontsnappen mogelijk: hij moet aan de bak. Samen in het zwembad, elke beweging wordt becommentarieerd. Voeten naar buiten, nee, néé, beetje zo, ja! Die was goed. Na anderhalf uur was hij bekaf maar had hij meer geleerd dan de anderhalf jaar daarvoor.

Het kost me nog weer even wat meer geld en tijd, maar ik denk dat het de moeite waard is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...