woensdag 16 september 2015

Label hoogbegaafd

Kleuter. Wie hier al wat langer meeleest kent hem. Dat jongetje dat op de dag dat hij vier werd snapte hoe hij van letters woorden kon maken en serieus lezen kon. Rekent als de beste, niet kan (wil) kleuren en soms ontzettend kinderachtig en boos kan doen. Geen gemiddeld kind, op zijn zachtst gezegd. Een aantal van jullie hadden ook al wat hints gegeven hem te laten testen, dat hij mogelijk hoogbegaafd zou kunnen zijn.

Test is geweest, rapport is binnen: labeltje erbij. Ventje is officieel hoogbegaafd gelabeld. Op bepaalde gebieden echt zéér hoogbegaafd (voor wie het wat zegt: ruimtelijke oriëntatie, kwantiteit, de ‘puzzeltjes’ en doolhoven)  maar wel met een paar flinke aantekeningen bij de verbale kant. Hij snapt het meestal wel, maar zich verbaal goed uiten is niet één van zijn sterkste punten. Best lastig, want dat is zo’n beetje het eerste waarop de buitenwereld je beoordeelt. En in ál te open vragen is hij al helemaal niet goed (noem eens een paar dingen die je kunt optillen? Huh? Waar moet ik beginnen en wat willen ze nou precies horen… zie je hem denken..)

Dus liet ventje op dat onderdeel niet alleen merken dat hij het lastig vond, hij demonstreerde ook wat hij dóet als hij iets lastig vindt: eerst proberen te ontduiken, de clown uithangen, daarna dwars liggen en zich heel ongelukkig voelen.

Mooi. Of eigenlijk niet, maar toch fijn dat ze dat óók heeft gezien. Er kwam een keurig rapport uit met handelingsadviezen op didactisch gebied (uitdagen, uitdagen en nog eens uitdagen, plusklas of aparte school) en de pedagogische aanpak (vermijd autoriteit maar gooi het op kameraadschap en intrinsieke motivatie).

Conclusie? Ik weet het niet. Ik heb het rapport netjes aan school gegeven. Nu eens kijken wat zij er mee gaan doen, dat is denk ik even het belangrijkste. Dat ze hem op de juiste manier zien en hij lekker in zijn vel gaat zitten. Want het idee dat een hogere intelligentie tot meer succes en plezier op (de basis)school leidt, dat hadden we al lang niet meer.

En wat ik er zelf mee moet en of ik nu een heel ander beeld van mijn kleuter heb, dat weet ik eigenlijk nog niet. Al is bevestiging ook fijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...