dinsdag 25 augustus 2015

Naar groep 3

Jongste is begonnen in groep 3. En dat is best spannend. Voor mama. Want ook spannend voor hem: de hele wisseling van gebouw, van juf. Het stilzitten aan een tafeltje in plaats van het kleuteren (al had hij er de schurft aan, poppenhoeken en kleuren, hij was wél gewend dat het zo ging op school). Zou hij het te saai vinden? Kan hij zijn weg vinden? De juf niet te streng? Gaat hij braaf meedoen of zet de lijn van eind groep 2 voort, waar hij een beetje zijn kont tegen de krib gooide?

Gelukkig kwam hij na afloop vrolijk naar buiten. Als enige met maagdelijke niet ingekleurde kleurplaat. Een ventje uit zijn groep, nog bekend uit groep 2, wilde graag met hem spelen. En ook daar had hij zin in. Kennelijk was de energie nog niet op en de frustratiegrens nog niet bereikt. Een goed teken.

Later hoorde ik dat vriendje zeer enthousiast was geweest over school: hij had de letter M leren schrijven. “Kan J. dat ook al? Letters, en zo?”, vroeg de moeder van vriendje me toen ik zoon weer op kwam halen?

Eh. Ja. Eigenlijk wel. Ik zei het de trotse moeder maar niet zo direct, maar onze zoon was op zijn vierde verjaardag al verder dan haar zevenjarige nu. Helemaal klaar voor groep 3 stof. Niet dat hij groep 3 aankon, maar het rekenen en lezen, dat wel. Inmiddels zit hij dan éindelijk in groep 3 en kwam de juf naar me toe. Wat we met hem moesten?

Lezen, daar kon ze hem wel wat van geven. In eigen tempo de taalboekjes van groep 3 doorjakkeren, meer begrijpend in plaats van technisch lezen. Maar invuloefeningen? Dat is lastig, want hij kan eigenlijk nog niet (leesbaar genoeg) schrijven. Met de schrijfoefeningen kan hij in ieder geval lekker meedoen met de rest.

Maar rekenen? Ze had gehoord dat hij goed rekenen kan, maar welk niveau heeft hij, wat hem voor werk te geven? Ze had even een hele kleine test gedaan: 26 plus 6 wist hij niet, maar 92 min 7 wel (conclusie: hij geeft gewoon geen antwoord als hij geen zin heeft). En inzicht heeft hij wel. Maar meedoen met groep 4, waar ze tot 20 rekenen is geen optie. Met groep 3, (hoe splits je 3 in twee delen?) al helemaal niet. Een eigen programma dus. Maar hoe, of wat? En hoe motiveren ze hem?

Ik wens de juf veel wijsheid toe dit schooljaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...