vrijdag 7 augustus 2015

Ik ben eindelijk om: de Kobo e-reader

Ik ben dol op boeken, altijd al geweest. Ik houd van lezen, bedoel ik eigenlijk. Want boeken om te hebben, in de kast te zetten, te bezitten? Daar geef ik eigenlijk niet zoveel om. Het staat wel mooi hoor, zo'n heuse bibliotheek thuis. Maar ik herlees zelden of nooit iets en het neemt maar kostbare ruimte in die ik niet zoveel meer heb tegenwoordig. Ik ben dus al jaren een fervent bezoeker van de gemeente bibliotheek. Kan ik daar oneindig snuffelen, of gewoon op de bonnefooi wat boeken pakken, meenemen, lezen en weer terug brengen. Kost niets meer of minder, met een 40 euro per jaar lees ik alles wat ik wil. I-de-aal.

Op dat ophalen en wegbrengen na dan. Dat begint me een klein beetje tegen te staan. We zijn inmiddels met zijn vijven, waarvan vier bieblezers (mans voorkeur gaat uit naar Engelstalige SF en die koopt hij op het internet). Dus loop ik om de haverklap met een enórme zware boodschappentas vol boeken van en naar die bieb. Dat mijn vingers er allemaal nog aan zitten is een wonder. En dat ik niet failliet ben aan geld voor boeken die te laat worden ingeleverd ook. Want hoe snel we ook lezen, er zijn er altijd wel een paar te laat.

En nu heb ik me na een enthousiaste blogpost van een medeblogster een tijdje terug laten overhalen een e-reaer aan te schaffen. En dan gelijk maar de beste: een heuse Kobo. Ik heb gekozen voor de Kobo H20 e-reader. Want die is niet alleen spatwaterdicht, maar kan gewoon een half uur onder water zonder kapot te gaan. Ook lezen in bad dus, en aan de rand van het zwembad (als jongste zoon nou nog eens een keer zijn A diploma haalt tenminste...).

Ik had altijd wel een beetje mijn twijfels. Of zo'n schermpje nou echt wel net ze lekker leest als een heus boek, of het wel 'echt' voelt? Hoe kom ik dan aan e-books? Kan ik ze kopen, lenen van vriendinnen, uit de bieb?

Het is anders, en ik moet wel even wennen een klein schermpje in plaats van een zwaar boek in mijn vingers te hebben. Maar de voordelen zijn wat mij betreft legio: het ding is klein, licht, schoon (geen geplette beestjes of neuspulken tussen de bladzijden) en er staan inmiddels al meer dan honderd gedownloade boeken op die je dus werkelijk overal vandaan kunt halen. Super voor op vakantie of onderweg, maar ook voor thuis. Het scherm leest echt heel anders dan een tablet scherm, dus ook buiten in de felle zon. En 's avonds in het donker heb je geen extra lampje nodig. Je kunt een en ander naar eigen inzicht aanpassen: de lettertypes, de grootte van de marges, de lichtsterkte. Zelfs mijn leesbril heb ik bij deze e-reader niet meer nodig! Moet niet gekker worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?