zondag 26 juli 2015

Klaar voor vertrek

Het zit in mijn genen, mijn instinct. Van jongs af aan meegekregen. Vóór dat je weggaat moet je huis eerst opgeruimd en schoon zijn. Nou ben ik niet zo’n heldere als mijn moeder, die elke dag het hele huis sopt. En ik kan ook prima een dagje naar de dierentuin zonder gestofzuigd te hebben. Maar blijf ik langer dan een dag weg? Dan ben ik nog voor het inpakken begint al druk. Schoon en fris moet het zijn!

Ik weet niet of het in de categorie valt van ‘doe altijd een schone onderbroek aan want je weet maar nooit wie het ziet stel dat je een ongeluk krijgt en bij een dokter terecht komt’. Ik vind het in ieder geval prettig om in een schoon huis thuis te komen. Schoon bed. Geen mierenhoop of vlooienplaag in m’n tapijt.

Het enige is… het is zo’n werk! Kinderen hebben vakantie en lopen voortdurend in de weg. Man hangt onderuit op de bank met zijn tablet – klaagt over de herrie die de stofzuiger maakt en ziet het nut van schoonmaken als je weggaat (of als je bezoek krijgt) al helemaal niet in. Helpen? Van de wal in de sloot meestal dus. Hoewel de oudste twee kinderen gisteren wel fijn hebben geholpen met het verschonen van hun bedden.

Herkenbaar? Doen jullie ook een schoonmaakje voor je weggaat? Ik ben in ieder geval lekker bezig, al was het maar voor mijn eigen gevoel. En straks kan ik in mijn vakantiehuis uitrusten. Want zo gek als mijn moeder die ook altijd het vakantiehuis nog een flinke beurt gaf – zowel bij binnenkomst en vertrek – ben ik nou ook weer niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...