vrijdag 29 mei 2015

Sterk

Anderhalve week na de operatie zitten we. Ik zie haar zitten op de bank, het gaat goed. Ze heeft zich weer aangekleed, houdt af en toe haar buik nog vast maar ziet er al weer een stuk beter uit. Ze klaagt wat over de prikken die ze van de trombosedienst krijgt `daar heb ik meer last van dan van die hele operatie`. Maar als de wijkzorg langskomt om te informeren hoe het verder moet met de zorg voor mijn vader zit ze alweer vol praatjes. Ze kan het best zelf. En ze doet het alleen niet omdat het niet mag van de familie. Maar pijn heeft ze niet echt gehad, ze herstelt hartstikke snel.

De wijkzuster kijkt mij aan, we wisselen wat non verbale informatie uit. Houdt ze zich écht rustig genoeg, wil ze niet teveel doen? Nou, het gaat. Zij kijkt naar mijn moeder en neemt haar petje af voor zoveel vitaliteit en doorzettingsvermogen. Mijn moeder zelf verwondert zich er alleen maar over waarom iedereen haar steeds waarschuwt, noodscenario´s voorschotelt, vraagt of ze pijn heeft en zegt dat ze niks mag doen. Ze is vooral heel verbaasd over artsen en verpleegkundigen die haar complimentjes geven en haar zo sterk vinden. Dat ze door de familie werd overstelpt met lieve brieven en bloemen en aardige woorden. Ze doet nu wel wat rustiger aan, dat heeft ze echt wel begrepen, maar ze wil wél weer verder. Geen gezeur. Daar houdt ze niet van.

Ze zit op de bank, broos oud mensje, maar met kleur op haar wangen en vuur in haar ogen. Ze heeft een goed gestel meegekregen bij haar geboorte, zegt ze. (En daar altijd goed voor gezorgd met veel bewegen, niet roken of drinken en weinig eten). Die genen, dat hebben wij kinderen dan ook maar mooi weer mee, vindt ze. Als een soort cadeautje dat ze ons kan geven.

Het is denk ik wel waar. Maar los van dat sterke gestel hoop ik ook wat van de sterke geest te hebben meegekregen. Want dat scheelt de helft.

(Over een jaar of veertig lees je me verder, hoe ik ben als ik 86 ben. Hoop dat mijn moeder er dan ook nog wat van meekrijgt…)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...