maandag 25 mei 2015

Naam

Mammalien was een koosnaampje, gekregen van een vriendinnetje toen ik aankondigde zwanger te zijn. Nooit vergeten. Enige tijd later bleek het de ideale naam voor mijn blog.

Mijn moeder werd in het buurt "het vriendelijk vrouwtje" genoemd. (Wie? O, die, dat Vriendelijk Vrouwtje.) Een bijnaam die ze zelf helemaal niet zo leuk vond. Niet dat ze niet vriendelijk wilde zijn, maar ze vond het wat sukkelig en burgertruttig klinken.

Zo'n vijftien jaar terug, hoorde ik twee passerende jongens tegen elkaar zeggen dat dáár, daar waar ik net mijn huisje uitkwam, "de Spiderwoman" woonde. Geen idee waarom, Misschien had ik wat enthousiaster met de ragebol door mijn portiekje moeten gaan? Of zou het mijn uiterlijk geweest zijn... Mijn kersverse lover, huidige man, vond het wel een prettige naam, Nog jaren lang heeft hij me bij tijd en wijle zo genoemd.

En niet te vergeten "vies wijfie". Ook al zo flatteus. De nogal Uteregse tennistegenstandster die me na afloop van de wedstrijd zo noemde bedoelde het vast niet onaardig. Zij had vooral het idee dat zij beter kon tennissen, maar de cijfers wezen mij als winnaar aan. Ze had zich kennelijk verkeken op mijn ruime ervaring en uitmuntende tactiek: "Jij bent wel een Vies Wijffie". Ah. Nou best hoor. Ook die naam bezigt manlief nog regelmatig.

Manlief heeft ook nog wel wat betere namen voor me bedacht, maar die houd ik maar even geheim hier op dit blog,

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?