woensdag 6 mei 2015

Mummies

Met zijn drietjes waren we er, in het Oudheden Museum in Leiden. Papa, mama en de twaalfjarige. Een goede keuze zo bleek achteraf. Ondanks dat ik er peuters zag rondlopen die geïnteresseerd meededen, denk ik dat ik onze kleuter toch maar heel even geboeid had weten te houden en dat ik zelf weinig rust had gehad om de mooie collectie goed te bekijken.

Dochter had vast braaf meegelopen maar had het heel eng gevonden, mummies, graftombes en dodenmaskers. De ijstijd tentoonstelling voor kinderen vond ik zelf zwaar tegenvallen (oudste zoon deed een paar spelletjes maar was er ook snel klaar mee), maar vooral de afdeling Egypte was geweldig. Wat een mooie spullen hadden ze daar staan! Uiteindelijk hebben we bijna drie uur door het hele museum gelopen.

Man en ik waren onder de indruk. Lazen bordjes en bekeken alles nauwkeurig. Oudste zoon heeft de interesse wel, maar moet natuurlijk wél bewegen en niet te lang stilstaan bij zo’n vitrine, dus die huppelde wat heen en weer. Prima. Enige fout die ik had gemaakt was om geen eten mee te nemen. Dus na een uurtje of twee werd hij steeds witter en kleiner en begon steeds zieliger te kijken. Zo’n kaasbroodje met cola, dat kan dan wel even, maar een beweeglijke twaalfjarige in de groei heeft toch wel wat meer nodig om écht weer een tijdje vrolijk vooruit te kunnen.

Desalwelteplus, een leuk uitje was het, voor ons alle drie. En de jongste twee, die hebben het “heel leuk gehad, thuis met de oppas”. Zo meldde jongste zoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?