woensdag 3 december 2014

Decembermaand

Een drukke periode, zo voor de kerstvakantie op school. De oudste twee moeten opeens allerlei werk nog snel even af hebben voor de kerstvakantie. De plusgroepjuf slaat door met het afkeuren van ingeleverde ideeen (denk er nog maar eens over na, dat kan béter! Begin maar opnieuw) En er moet natuurlijk geknutseld worden voor Sinterklaas en kerst.

Ze merken de druk allebei, maar gaan er anders mee om. Dochter begint al aan haar huiswerk nog voor ze haar jas uit heeft, om maar op tijd alles af te hebben. En is dan inderdaad ook opgelucht als ze ruim op tijd klaar is. Oudste zoon probeert zo lang mogelijk zijn kop in het zand te steken en probeert het moeilijkste - zijn projectwerk, veel werk met verre deadline - zo ver mogelijk weg te schuiven om heel chagrijnig te worden als juf of ouders er iets over zeggen. Gelukkig zijn de sinterklaasgedichten en surprises al wel af, en zeer goed gelukt. En wat mij betreft is dat nu even belangrijker dan huiswerk.

Verder waart er natuurlijk ook nog een of ander virus door de buurt en ook kleuter is getroffen. Koorts, hoesten. Zat op een speeldate ontzettend ongelukkig te zijn omdat hij zich zo beroerd voelde en ik de help-whatsappjes niet gehoord of gezien had die de vader van zijn vriendje me stuurde.... Arm kind.

Nu is kleuter weer naar school. Het ene moment ziet hij er zo beroerd uit dat ik zeker weet dat ik hem de rest van de week thuis houdt, het volgende moment staat hij klaar om weer vrolijk naar school te gaan. Om daar vervolgens wel direct te laten zien dat zijn lontje wel erg kort is...

Het gedoe rond Sinterklaas vind ik zelf altijd wel leuk, maar je merkt ook dat het voor de kleine kindjes best wel spannend is. En overal en nergens duikt die baard weer op, moeten er schoenen gezet, worden ze uit hun vertrouwde ritme gehaald om het feest nog maar weer eens te vieren en elke keer duikt er dan weer een ander "probleem" op met de pakjes, de boot, het paard of opa-piet dat dan weer snel opgelost wordt. Niet om bij te houden. Vrijdag komt ie op school, zaterdag bij ons thuis. En dan gaat hij weer naar Spanje. En denk ik altijd hoe lekker het zou zijn om zelf richting warm zonnig Spanje te vertrekken, zonder Sint en pieten dan... en pas terug te komen als de kerstbomen en kerstrollades weer opgeruimd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...