vrijdag 5 december 2014

De aftocht

Het weer werkt natuurlijk ook niet mee. Wat een kou. Maandag stond ik om kwart over acht op het schoolplein met de jas die ik tot op die dag met veel plezier gedragen had simpelweg te bevriezen. Een uur of twee later liep ik zeer tevreden de winkel uit met een verse nieuwe dubbeldikke extra lange warme winterbestendige donsjas. Heerlijk. Sjaal uit de kast gehaald, handschoenen aan.

Die kouwelijke genen, die hebben kleuter en dochter van mij. Dochter weet inmiddels wel dat warme kleding en veel bewegen scheelt, dus die speelt nog af en toe lekker buiten. Kleuter heeft er echter ook nog dat virusje bij dat maar niet over lijkt te gaan en zodra hij buiten loopt verschrompelt hij helemaal, wordt wit en begint te huilen dat hij NIET MEER WIL. Hij is zelfs van de week een keer door de juf halverwege het buiten spelen van het plein afgehaald om in de klas even warm te worden. Toen zelfs dat niet lukte heeft ze hem op schoot genomen en heel hard warm geknuffeld.

Vanmorgen was het natuurlijk dé grote dag, 5 december. Alle kleintjes moesten op het schoolplein verzamelen. Hebben daar een kwartier in de kou gewacht, en toen kwamen daar wat Pieten. En de directeur. En ja hoor, het volgende "probleem": Sinterklaas was weg. Uiteindelijk hebben ze hem wel weer gevonden (hij lag binnen te slapen) en kwam de beste man nog even wat zwaaien en liedjes aanhoren. En toen trok kleuter het niet meer en spuugde zijn broek en het plein vol.

Arm kind. Gelukkig was ik er ook nog, kon hem schoonpoetsen en mee naar huis nemen, waar hij met een schone broek aan heel hard rillend onder een dekentje is gaan zitten. Om net toen ik dacht dat het weer ging nog een keer de wc (en de tegels er om heen en mijn sok) vol te spugen.

Inmiddels begrijp ik het, het is niet over, dat griepje. Hoe vrolijk en enthousiast hij soms ook doet en zelf gewoon naar school wil, elke keer heeft ie weer een terugval. Hij moet maar even een paar dagen gewoon niks. Lekker thuis hangen, uitrusten, warm worden en vooral blijven. Hopelijk gaat virusje dan echt weg, met Sint mee terug naar Spanje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?