maandag 5 mei 2014

Kleuterpraat

We zitten al een tijd in de auto, op weg naar huis en rijden ook nog eens in file. Het duurt lang, we praten zo over van alles en nog wat. Over dood, niet leven, nog niet geboren zijn... wat er dan is, waar je blijft, er vliegen wat brainwaves door de auto. ("áls ik al na mijn dood in een zwart gat zit heb ik wel een héél klein plaatsje", merkt oudste droog op. Hij is een fervent aanhanger van de serie Co.smos en herinnert zich hoeveel druk er in zo'n zwart gat wordt uitgeoefend op massa...)  

Jongste en middelste blijven stil. Moeilijk onderwerp. Waar kleuter denkt dat hij was, vraag ik hem, vroeger, toen hij nog niet was geboren? Niet in ons huis dus, en ook nog niet in mijn buik, help ik hem op weg. Hij klinkt zeer verontwaardigd als hij roept: "maar ik was toch niet BUITEN?!"
(Je moet het hem horen zeggen, waarschijnlijk is het zo in zwart op witte tekst een stuk minder leuk, maar wij lagen met ons vieren helemaal krom van het lachen.)

Als er even later weer een stilte valt op de achterbank ziet kleuter zijn kans schoon om ook iets te laten horen: "Wie niet sterk is moet slim zijn.Wie niet slim is moet sterk zijn, en wie niet slim en niet sterk is moet knap zijn." Hij denkt even na. "En wie dat alle drie niet is, die is dood!"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...