vrijdag 9 mei 2014

Hypochondrie

Enige hypochondrie is mij niet vreemd. Als er huisgenoten een keer "last van hun buik" hebben, weet ik zeker dat ik dat buikgriepvirus ook krijg en peins me tegelijkertijd gek wat we toch gegeten kunnen hebben gisteren, dat ongemerkt niet helemaal goed meer was.

Een andere component is natuurlijk de erfelijke. Als één van mijn (oudere, want ik ben het nakomertje) naaste familieleden een diagnose krijgt, ik daar wat meer informatie over ga verzamelen en me ook nog eens goed ongerust maak over de betreffende persoon, voel ik de bijbehorende symptomen even later vanzelf opkomen. Om gek van te worden. Gelukkig blijkt het meestal echt zo te zijn, dat gek worden. Zijn de darmkrampen en de hartkloppingen vooral van de stress en bleek dat onderhuidse vetbultje dat ik opeens opmerkte nadat E met ongeneeslijke huidkanker was gediagnosticeerd bij mij gelukkig niets bijzonders.

En weet je wat ook niet meehelpt? Die brief van de huisarts. Net nadat ik afgelopen november de resten van mijn vijfenveertigste verjaardagsfeest had opgeruimd viel er een brief op de mat. Of ik wel wist dat mensen ná hun vijfenveertigste vaker last hadden van nierfalen, diabetes, scheurbuik, cholera, de builenpest en nog een hele waslijst aan nare ziektes die ik niet meer wilde lezen.

Pas een half jaar na dato heb ik de brief weer van de stapel gepakt en met de moed der wanhoop nog eens goed doorgelezen. Een enquette, zo bleek. Een of ander mini-vinex-bevolkingsonderzoekje van een onderzoeksteampje van het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Tien hele vragen maar liefst. En mochten ze in die lijst iets afwijkends zien dan zou ik bericht krijgen dat ik maar beter de huisarts kon raadplegen.

Ik twijfelde even of ik alle vragen (bent u na 10 meter wandelen buiten adem? is uw buikomvang meer dan 150 centimeter) met JA te beantwoorden. Maar heb toch besloten dat het beter voor me is om de lijst maar gewoon met een flinke boog in de papierbak te mikken. Zijn ze helemaal gek geworden. Je zou er ziek van worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...