woensdag 2 april 2014

Zal je net zien

Een drukke middag was het, man komt pas laat thuis maar de kinderen en ik zijn moe en hebben honger. Ik ben dan ook blij als het piepje van de oven aangeeft dat we kunnen beginnen. Net als ik het eten er uit wil trekken zie ik een mannetje voor de deur staan. Hij belt aan, ik vervloek hem en vooral zijn timing. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het die irritante opdringerige huis-aan-huis-verkopers met hun stomme praatjes...

Ik zet mijn meest ontoegankelijke gezicht op en doe de deur op een kiertje. Hij is een stap naar achter gestapt en zegt: "Ik ben Tom". Hmh. Ja. Whatever. Dat leren ze op de huis-aan-huis-verkoop-school, beginnen met een lullig praatje in plaats van direct te vertellen waar ze op uit zijn. Daar heb ik zelden zin in, en nu al helemaal niet. "Ik wil net gaan eten, dus schiet een beetje op", bijt ik hem toe. Hij denkt even na over een nieuwe zet, hapert een beetje. Ik kijk of ik ergens op zijn kleding of tas een hint zie waar hij van is, dat scheelt tijd. Misschien van een energiemaatschappij, of zoals laatst een kereltje die tegen "een kleine vergoeding" de kliko's in de wijk komt schoonmaken? Het duurt me te lang voor hij uit zijn woorden komt. "Je komt zeker iets verkopen?", snauw ik hem op weg. Normaal gesproken ben ik echt best wel lief en beschaafd en zo, maar dit soort verkooptechnieken haalt het slechtste in me boven. Zeker als ik honger heb.

Hij worstelt nog wat met zijn Nederlands maar krijgt er toch een goede zin uit. Hij kwam voor de ... Het toverwoord dat het roestige kwartje in mijn hoofd doet vallen. Oooow, k*t!, díe Tom! Van de mail, van mark.tplaats. Hij zou inderdaad wat op komen halen. Wat zeg ik, iets van me kopen. Vandaag, zo rond deze tijd.

Hij accepteerde mijn excuses, maar ik zou het liefste toch even door de grond gezakt zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...