dinsdag 15 april 2014

Vakantieplannen

Of wij al een vakantie hebben geboekt dit jaar, vraagt de vader naast me op het bankje met wie ik samen de verrichtingen van onze dochters op de tennisbaan aan het bekijken ben. Dat hij mij en ons niet heel goed kent moge duidelijk zijn. Wij zijn daar namelijk al jaren niet zo goed meer in, in vakantie. Niet in vroeg boeken, niet in op vakantie gaan in het algemeen.

Ik heb in ieder geval voor het eerste een goede reden. Pappalien en de banenwissel, we weten wel dát maar niet wanneer precies, en hoe het dan handig uitkomt met het opnemen van vakantiedagen. En dat andere... tja. Op vakantie met kinderen, ik vind het een gedoe en zie altijd overal beren op de weg. Hebben ze het wel leuk genoeg, is er genoeg te doen? Zijn we niet iets Zeer Belangrijks vergeten mee te nemen? Maken ze geen ruzie in de auto? Zou ik geen buikpijn van de piekerstress krijgen en kan ik weer snel naar huis als dat nodig is? Arrggh.

Aan de andere kant, ik heb meestal wel veel voorpret, als ik bedenk wat we zouden kunnen gaan doen. Aangemoedigd door kindjes die ook graag weer eens op vakantie willen surf ik het internet af. Een fijne rondreis door Portugal of Spanje, waar we in korte tijd veel leuke plaatsjes en grote steden bezoeken lijkt mij wel weer fijn, maar dat wordt een drama met de kinderen. Die vinden daar niets aan. En een vakantie met pruilende kinderen vind ik ook niet leuk. Een vakantie op een camping, waar de kinderen lekker veel contact maken met andere kinderen en ook eens buiten spelen in plaats van achter de computer? Maar wat moet ik dan doen, in die vreselijke tent waar ik tegelijkertijd geen moment rust én niets te doen heb? Een lange rit naar het buitenland is ook een probleem: middelste, die een heel klein plaatsje midden op de achterbank heeft kan maximaal een uur stil zitten, dan ontploft hij en de rest van de auto met hem. Weer zo'n CenterParcs dan maar, met bowlingbanen, zwembaden, ballenbakken en pretparken in de buurt? Gaaap. Vliegen? Brrr. Met eigen auto heb je toch meer vrijheid. Een boot huren en varen op de noordzee? Haha, alsof iemand van ons daar stoer genoeg voor is.

Ik weet het niet. Elke keer als ik over het internet surf en plannetjes maak durf ik toch nooit op die knop "definitief reserveren" te drukken. En Pappalien? Die ziet geen beren. Integendeel. Het komt allemaal vanzelf wel goed, denkt hij. Ook als we niet nu iets boeken boeken komen we vast wel eens ergens uit. Ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?