dinsdag 29 april 2014

Gezond eten voor onwetende ongeduldige huisvrouwen

Ik neem me af en toe voor "gezond" te gaan eten. Maar hé, verder dan mijn karretje NIET volproppen met snacks en snoep kom ik in de supermarkt ook niet. De kleine lettertjes op de verpakking zijn te klein om zonder leesbril (die je natuurlijk niet meeneemt naar de supermarkt) te kunnen lezen, bovendien vergeet ik toch altijd welke E-nummers en andere vreselijke dingen onder lastig te onthouden namen er NIET in moeten zitten...

Wat ik me wel herinner is dat je zo min mogelijk al te veel voorbewerkte producten moet kopen, meer moet gaan koken zoals je oma al deed. Nou stonden zowel mijn beide oma's als mijn moeder niet echt bekend om hun culinaire vaardigheden, dus de opvoeding is op dat gebied niet veel verder gekomen dan een slapgekookte bloemkool en sperzieboontjes met kruimige aardappels. Snel weg te spoelen met een bak vanillevla. (Of met een zakje van het zakgeld gekochte chips op mijn eigen kamer.)

Eenmaal het huis uit heb ik wel geleerd om meer te eten en meer te koken. Opeens bleken prei, paprika en ui best te eten. Die eerste paar maanden hebben we vooral op potjes Chicken Tonight geleefd. Ik kan ze nu dan ook écht niet meer zien, gadver!  Al gauw hadden we ook wel wat recepten met rijst, chili, wraps, allemaal lekkere dingen. Met de nodige pakjes mix en kant-en-klare saus natuurlijk. Het blijft een mysterie hoe andere mensen gezonde en lekkere dingen kunnen maken zonder een kant en klaar pak. Maar helaas, de kinderen eten dit soort dingen dan weer niet. Geen saus, geen groente, geen prutjes uit pak. Ik heb er zelfs een bij die geen kale rijst of pasta eet.

Daarbij, ik ben van het ongeduldige soort. Heb ik honger, dan wil ik iets eten. Per direct, iets lekkers. Heb ik daarentegen al een uur in de keuken staan zweten boven pannetjes en potjes, dan heb ik meestal geen zin meer om het klaargemaakte op te eten. Zelfs al zou het een keer lukken en echt lekker zijn.

Boterhammen dan. Die doen het altijd goed. Maar nu mag dat ook al niet meer van de voedselpiramidemaffia. Een dieet van rauwe wortels dan maar? Gezonde -haha- koeken? Een kokende au-pair? Of heeft er nog iemand een paar gouden tips?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?