zaterdag 18 januari 2014

Zoekende

Over anderhalf jaar is het zover, dan mag onze oudste de basisschool verruilen voor het voortgezet onderwijs. Ik zelf vond het destijds een godsgeschenk, het vwo: minder verveling, meer vrijheid, leukere medescholieren. Maar oudste vindt het hele idee nog maar eng. Nog even los van het feit dat hij dacht na groep 8 klaar te zijn met school (en eh, ja, wat? een heel leven te kunnen gaan ipadden?), valt zo'n enorm grote school met allerlei lessen, veel docenten, rare onbekende vakken, veel huiswerk en (help!) een debatclub voor in je vrije tijd ook nogal tegen.

Dochter (nog drie en een half jaar basisschool te gaan) loopt al wel helemaal blij door de gebouwen, kijkt haar ogen uit in alle lokalen en vergelijkt zelfs de kluisjes aan een vergelijkend warenonderzoek. Ze wil alles weten en kiest graag mee.

Dus we vragen hier en daar iets aan een leerling of leerkracht, proeven de sfeer, proberen te bepalen hoe er les gegeven wordt en wat bij ons kind past. We berekenen de reistijden, kijken naar alle leuke extra's buiten het reguliere programma en vragen ons af hoe onze tienjarige daar over een jaar of wat de weg gaat vinden zonder te verdwalen in zijn eigen hoofd.

"Het is weer wat meer loslaten", zei een mentor vanmorgen nog, "een hele stap voor kinderen én voor ouders." Hmh, ja. Slik. Daar was ik al bang voor. En ze hebben er vast geen luizenouders nodig die stiekem op die manier nog een beetje mee kunnen gluren.

Dus toen me net de inhoud van de snoeptrommel - resultaat van de zuinige en vooral zeer verantwoorde modus waarin ik eerder op de dag boodschappen had gedaan- me ietwat tegenviel, en zowel zoon als ik in een flinke suikerdip zaten heb ik hem vijf euro gegeven en hem op zijn fietsje gezet. Is hij voor het eerst helemaal alleen naar de supermarkt. Wijk door, drukke weg oversteken, zelf kiezen en betalen... om zo hopelijk blij en gelukkig en helemaal heel en weer iets wijzer terug te komen met iets lekkers voor zichzelf en van die vieze verslavende winegums voor mij. Dat hebben we wel weer even verdiend na vanmorgen. Loslaten. Pff.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?