donderdag 6 juni 2013

Leerzaam

Het is drukker dan ooit, op school, zo de laatste weken van het schooljaar. Voor de laatste cito's worden afgewerkt moet er natuurlijk ook nog wat Leuks worden gedaan. En dus zijn de projecten en uitjes niet van de lucht. Het is hard werken voor die arme kinderen.

Maar wel leerzaam hoor. Ook voor de hulpmoeders. Die treden zo ook eens buiten hun comfort-zone. Zo
heb ik vorige week zelfs  toegekeken geholpen bij het bereiden van een Gezonde Maaltijd. Met groente en zo... Waar ik van de kinderen leerde hoe je groente kunt snijden zonder je vingers mee te nemen en dat andermans kinderen wél tomaat en rauwe paprika eten. En nu wil dochter thuis opeens óók helpen bij het koken, en is ze zelfs bereid nu en dan een stuk tomaat of sla te proeven. Wow.

Afgelopen dinsdag was het voor alledrie tijd voor een buitenschools uitje, en bij alle drie de klassen konden ze wel wat ouders gebruiken. Omdat ik er best moeite mee heb mezelf tijd op drie verschillende locaties tegelijkertijd te manifesteren, heb ik de hulp van Pappalien ingeroepen. Pappalien kreeg vrij van de baas en mocht mee met op het schoolreisje van de kleuterklassen. (Naar de dierentuin. Hij is slechts één keer twee van de vier kinderen uit zijn groepje kwijtgeraakt maar heeft ze ook weer helemaal intact teruggevonden, en er is maar één kleuter met pleisters op handen en knietjes naar huis gegaan, dus volgens mij was het geslaagd!)

Ik zelf kon toen nog kiezen uit twee "boerderij" uitjes, waarbij ééntje op de fiets naar een heuse boer met koeien en waakhonden en ander griezeligs. Ik koos dus maar slapjes voor het autoritje met de klas van dochter naar de vertrouwde stadse kinderboerderij waar alles netjes in hokken is weggewerkt. Het konijn heb ik geaaid, dat wel. En toen ik zag hoe alle meisjes uit mijn groepje dat paardje achter het hek helemaal omver knuffelden en toch niet opgegeten werden heb ik zelf ook, jawel... even aan zijn grote paardenlijf gevoeld. Wow. Leerzaam zeg, die uitjes. Ben benieuwd wat ik volgend jaar allemaal zal leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?