woensdag 17 februari 2010

Spreekbeurt geslaagd

Leuk al die reacties hieronder. Ben het met velen van jullie eens, het is errug vroeg, groep 3. En wat mij betreft mag de school ook wel wat meer doen aan het begeleiden van de kinderen (maar ja, tijd, geld, zoiets...) De vragen, Jos en Hanneke, daar komen we zeker niet op terug. Level is gehaald, en een punt kregen we niet, want dat past niet in het concept, alleen "tips en tops".

En dan nu het verslag van vanmorgen. Wij als ouders en babybroer mochten er ook bij zijn.

Het ging super! Voor een soms wat verlegen jongentje van (oke, Annemiek:) bijna 7 jaar dan he... Vanmorgen na het ontbijt, vlak voordat we weg moesten wilde zoon nog even repeteren en... hij vertelde zelfs meer dan we geoefend hadden! Ik viel bijna van mijn stoel. Zo zie je maar, ook al zit hij tijdens de instructies/repetitie met zijn neus in de bloemenvaas, hij luistert stiekum toch wel.

In de klas door alle drukte en zenuwen ging het bij beide jongentjes wat moeizamer dan thuis (de ene begon te hakkelen en de ander praatte eerst onverstaanbaar zacht en ging daarna maar weer eens de clown uithangen) en er ging wat mis bij het laten horen van het geluid, maar iedereen was positief. De kinderen zelf, beide papa's en beide mama's, de meester en vooral ook de klas zelf. Ik vond het heel leuk om te horen hoe de kinderen elkaar de "tips en tops" vertelden waarbij ze echt allemaal heel serieus hun best deden en alles in prima sfeer verliep. Zoon is dan (nog) geen presentatietijger zoals papa, hij heeft (en krijgt ook niet) het trauma van mama die op hol slaat wanneer iemand "presentatie" roept en haar kant op kijkt...

Aan de ene kant goed dat de kinderen al heel vroeg dit soort dingen moeten leren, aan de andere kant zijn ze ook wel erg klein en hebben ze nog wel heel veel begeleiding nodig. Op zijn minst hadden ze op school(!) nog eerst even wat meer basisvaardigheden kunnen leren in plaats van ze zo direct in het diepe te gooien. En om de ouders hier twee dagen vantevoren mee op te zadelen vind ik eigenlijk ook not-done. Al vonden wij het stiekum wel leuk, het is best lastig (dus toch ook een beetje een leerproces voor ons, Lenteroos)... Je wilt natuurlijk wel dat je kind het goed doet, maar vooral dat hij er van leert hoe het moet, hoe hij de volgende keer weer net iets meer zelf kan doen. En zeg nou zelf, niet iedere ouder kan of wil dat. Dat kan een gediplomeerd leerkracht vast beter. Toch? nouja, niet alle leerkrachten dus, ben ik inmiddels achter Maar ik snap ook wel dat er in de klas nog 25 kinderen zitten en dat er niet altijd tijd is... Maar... Nouja. De ideale school (waar?wie weet hem?) heeft er vast een oplossing voor.

En nu ben ik op. Al was het niet mijn spreekbeurt, ik had wel plaatsvervangende emoties, van achossie tot wow, vooraf, tijdens en achteraf. Meer dan zoon zelf geloof ik, maar dat zal het lot van de moeder wel zijn. Na de spreekbeurt kreeg ik nog een buuv op de koffie, heb ik een interessant gevecht geleverd met mijn mailbox (met als winnaar: Mammalien! en als prijs: 625 ongelezen mails) en mocht ik weer met steunkous en maxi-cosi op stap strompel om de kids van school op te halen. Via de supermarkt omdat de luiers op waren en dochter koffertjes (van die kleine pannenkoekjes) bliefde.

Je begrijpt, mama is moe. Mijn poot doet pijn, mijn hoofd ook en vooral ben ik helemaal leeg en van die klote-chirurg mag ik niet eens in een warm bad. Ik hoop dat de boerenkool op een goede school heeft gezeten en zichzelf prima weet te presenteren vanavond. Zonder hulp van mij.

15 opmerkingen:

  1. Mooi dat het zo goed gegaan is.
    En ja wat is de ideale school..... Daar heb ik eigenlijk geen antwoordt op. Onze oudste vind het heerlijk op school, dat hij daar is voor het leren vind hij wel weer "mooi meegenomen" geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, fijn dat het zo goed gegaan is.
    Ik voel me nu wel een beetje schuldig richting oudste. Ik heb namelijk nog nooit meegeholpen als zij een spreekbeurt of boekbespreking of wat dan ook moet doen op school. Volgens mij wordt dat hier ook niet verwacht van de ouders trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, jong geleerd = oud gedaan! Ik kon m'n ogen niet geloven: groep 3, 7 jaar en dan al presenteren. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed gedaan hoor.
    Maar die ideale school? Das per kind verschillend he (lastig met 3 koters lijkt me dan)
    Ik heb met school al last genoeg omdat kindlief al 4 maanden geleden getest ging worden, nog inmiddels niet gedaan is en dat ik overal, echt overal, zelf naar moet vragen...

    Maar op zich doet kindlief het dus best heel goed op school, qua leren dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ehm, ik ben blij dat ze het hier in groep drie niet doen. Het schrijven leren vergt al zoveel van een kind. En het lange zitten op de stoel en het leren luisteren naar instrukties van de juf.

    Maar wel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig dat het zo goed ging. Voor zoon, maar natuurlijk ook voor jou.

    Ik hoop dat Timmy ook eerder z'n papa's genen heeft als het neerkomt op kletsen voor een groep. Deze mama krijgt ook rode vlekken als ze iets moet roepen voor een groep (tenzij het iets is waar ik echt heel veel vanaf weet).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. top dat het goed is gegaan!

    idd erg vroeg! Oudste kreeg in groep 3 een "ik" doos mee. Daar moest hij dingen in stoppen van thuis die met hem te maken hadden en daar moest hij in de kring over praten. Om voor te bereiden op 'presenteren'. Dat vond ik erg goed....nu heb ik een mening over het feit dat hij met 8 al elke dag huiswerk heeft. De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Toaske: nee joh, niet schudlgi voelen? Elke situatie is anders hoor! Wij moesten wel anders hadden ze echt NIETS weten te vertellen.... En dat doe je je net-kleuter-af toch ook niet aan?

    @Mama'ritha: daar hebben wij dus geen last van, van die lange instructies, met al dat zelf-leren, hihi... (boer met kiespijn). Maar je hebt gelijk hoor, ik merk aan zoon ook dat het toch wel een overgang is van de bouwhoek uit groep 2 naar het veel schoolsere leren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Repel: zoiets als die doos bedoelde ik ja, beetje voorbereidend werk. Huiswerk doen ze bij ons geloof ik voorlopig dan weer niet aan.

    @Linda: ach, we kunnen niet overal goed in zijn, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, fijn te lezen dat het allemaal goed is gegaan. En nogmaals, ik denk dat het niet zozeer om het presteren gaat, maar om het ervaren. En daar kun je niet jong genoeg mee beginnen. Dus wat mij betreft: petje af voor die school, vooral omdat ze jullie ook mee lieten kijken. Dat getuigt van openheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Mamalien,
    zoals ik al zei is het hun leerproces - het mijne is al in een verder stadium... (Het is al mijn derde kind die in groep drie zit...)
    Natuurlijk wil je dat je kind ook met die taken goed voor de dag komt. Maarja, ze hebben nog 12 jaar te gaan voordat ze niet meer leerplichtig zijn - dan kunnen ze nog een hoop leren denk ik, in die 12 jaar...
    Enneh, heb je foto's???

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je kind graag naar school gaat is dat al het belangrijkst.
    Ze leren er van elkaar, van de juf, ze leren sociale vaardigheden in het spel.
    En ja, ook spreekbeurten geven met de hulp van ouders. Die natuurlijk willen dat het goed gaat en dikwijls willen helpen al zou dat niet moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het leren van presentatievaardigheden is een hele goede zaak! Alleen: het moet wel SPEELS gebeuren. Ze moeten niet het gevoel krijgen dat ze afgemaakt kunnen worden. En ze moeten het gevoel houden dat het leuk is om dingen die je te weten bent gekomen, met anderen te delen. Het is helemaal niet erg om geholpen te worden door je ouders, zeker als je zes bent. Je moet het toch èrgens leren!Bovendien ben ik het met je eens Mammalien, dat ze het op school wel beter hadden kunnen voorbereiden en op iets langere termijn. Nu hadden jouw zoon en zijn vriendje geluk met deze ouders en daarom vind ik het ook in dit geval wel kunnen. Ik heb nergens gelezen dat de kinderen zich voor de leeuwen geworpen voelden (jullie wel trouwens) en ik begrijp dat ze goed waren voorbereid. MAAR als ze andere ouders hadden gehad of ze hadden zic minder geïntereseerd in het onderwerp, had het zo maar de andere kant op kunnen vallen. Dan kweek je kinderen met faalangst. Het zit op de grens, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb overigens ook gereageerd op het blog waar je naar verwijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Baasbraal: dank voor je reactie, stel ik op prijs.

    @Annemiek: ja, je hebt gelijk, plusje voor de school voor openheid en sfeer

    @Pelgrim: het wordt saai, maar ook jij hebt helemaal gelijk. Met plezier naar school is het aller-allerbelangrijkste. Het leren komt vanzelf. Roept overigens onze directie ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?