dinsdag 16 februari 2010

Presentatievaardigheden - les 1


Zoon (6 jr, groep 3) mag vandaag samen met een ander ventje ter afsluiting van hun gezamenlijk “project” een “presentatie” houden voor de groep. De school heeft zelfstandig werken hoog in het vaandel staan, dus zowel de ouders van het andere ventje als wij zijn er al een dag of twee full-time mee bezig. Zeg maar vanaf het moment dat we in zijn rugzak een briefje van de juf vonden: beste ouders, een projectpresentatie in groep 3-4 zou ongeveer zó opgezet moeten worden…

Het viel nog niet mee om een groot en stevig karton te beplakken met uitgeknipte plaatjes en er met een viltstift wat teksten tussen te krabbelen in plaats van alle informatie direct vanaf het internet in één wervelende multimedia presentatie te plakken, maar het is ons gelukt. Gelukkig hadden de jongens zich de afgelopen weken al goed voorbereid door een boeiend onderwerp te bedenken (de Cheetah) dus we hoefden alleen nog maar even alle informatie bij elkaar te google-en en dat presenteerbaar te maken.

Gisterenmiddag heeft presentatietijger Pappalien samen met de jongen(s) het te vertellen verhaal nog een paar keer doorgenomen. Baby Q., dochter en ik vormden een gewillig gehoor, een perfect proefpubliek om lekker op te kunnen oefenen. Terwijl het andere jongentje braaf wat feiten stond op te dreunen, schoof onze zoon, niet gehinderd door enige belangstelling voor het onderwerp noch het doel van deze sessie, een paar keer met een mooie ondersteboven achterstevoren sliding tussen presentator en het bord met plaatjes door, peuterde diep in zijn neus en telde de stiften van zus nog een keer goed na. En toen was het weer tijd om lekker te gaan spelen. Tenslotte zijn er belangrijker dingen in het leven, zoals het halen van nieuwe levels in Mario.

Ben benieuwd hoe het gaat vandaag. In ieder geval kennen zowel Pappalien als ik de tekst helemaal perfect uit ons hoofd. Iemand nog vragen?

En wat fijn om gisteren heel toevallig te lezen dat er nog meer ouders lijden onder het zelfstandig werken: kijk maar eens hier wat de vader van Het Bewijs er over schrijft!

19 opmerkingen:

  1. Succes voor zoon en zijn presentatie !! Fijn dat zelfstandig werken ;-) Jammer dat nog wel eens vergeten word uit te leggen hoe je dat moet doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een opmerking van mij 'Ik had een 9 op Noa's spreekbeurt', spreekt boekdelen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ik blij dat ze bij Kleine Vent school nog voornamelijk op school houden.
    Dat hij soms wel dingen extra WIL doen is wat anders.
    Huiswerk pas in groep 4 en dan maar kleine beetjes.
    Blijft toch handiger dan gewoon alles zomaar loslaten en het 'zoek het maar uit'-principe.
    Dat werkt zelfs bij 18/19 jarige niet, laat staan bij 6jarige. Behalve dan het verschil dat ouders van 6jarige zich er nog mee bemoeien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien toch eens aan de bel trekken op school... Bij ons kwamen er twee jongens thuis met een half afgemaakt houten huis. Dat mochten ze thuis afmaken. Niet dus... dat gaan we er echt niet nog eens bijnemen, en zoons vonden het niet erg gelukkig. Anders wordt het met verplichte dingen - Frank had zijn eerste boekbespreking. Tja, ik had het boek dus aan hem voorgelezen en verder zijn we het helaas vergeten. Maandag nog gauw het boek nagebracht naar school - krijgt hij een 8! Helemaal zelf een puike samenvatting gegeven aan de klas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar! Mijn jongste zit in groep 6 en daar wordt toch echt wel verwacht dat je met een usb-stick naar school komt en daar een wervelende presentatie uit tovert (dit gebeurt al vanaf groep 4, dit gedoe met usb-sticks). Flauwekul natuurlijk, want inderdaad zijn de meeste presentaties bij elkaar gegoogled door de ouders.

    Tot mijn stomme verbazing koos jongste ervoor om haar spreekbeurt van vorige week zelf te schrijven en mondeling voor te dragen, zonder flitsende truukjes. Ik dacht: als dat maar goed gaat. Op de ouderwetse manier stond ze voor de klas haar dingetje te doen, ze had zelfs een aanwijsstok meegenomen om iets op een landkaart aan te wijzen. Hoe suf en saai wil je zijn... Maar nee, ze kwam thuis met een verrassend goede feedback. De klas had het ook leuk gevonden en belangrijk: ze had het helemaal zelf gedaan. Oh ja, schiet me nog iets te binnen, een klasgenootje had zijn presentatie op een Apple gemaakt en de usb-stick kon niet gelezen worden door het systeem van school (ook stom maar ja) en toen kon hij zijn spreekbeurt dus niet doen, want hij wist niks te vertellen. Bij een SPREEKbeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ben zeer benieuwd hoe het gegaan is. En ja ook hier wordt zelfstandig leren bevordert. Hier werken ze met paspoorten. Zoveel keer per week mogen de kinderen vanaf groep 4 zelfstandig werken ergens in de school. Nu is onze school niet zo groot dus is alles te overzien. Maar deze mama moest heel erg wennen aan deze vorm van lesgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jaagt een cheeta zelfstandig of in een groep?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. benieuwd hoeveel punten JIJ krijgt, hihi!
    nee, wel goed dat ze dat leren natuurlijk, maar ik vraag me af hoe vaak het voroal de ouders zijn die het maken...?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahaha, errug leuk. Jullie zijn weer aardig beziggehouden. En dat 'proefpubliek' spelen, dat herken ik maar al te goed van mijn eigen kinderen. Hoewel mijn feed-back niet altijd op prijs werd gesteld door de jeugdige spreker.
    Wel goed dat ze zo jong (je smokkelt wel een beetje met dat 6 jaar hoor!), zo jong dus, al moeten presenteren voor een groep. Heb ik zelf altijd heel wat zenuwen door gehad en nóg vind ik het best spannend. Ik durfde ook voor geen goud op mijn b... gaan en dat is tegenwoordig gelukkig ook geen probleem, begrijp ik? Leve het ontspannen leren. Misschien weten straks al die 7- en 8-jarigen voor de rest van hun leven ALLES over de cheetah. En zo niet, dan hebben toch twee jongetjes zich lekker moeten zien te redden zonder ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeuj, in groep 3 al iets moeten presenteren? Dat is wel heel vlot! (of moesten ze dat bij de kleuters ook al? ;)
    Zelfstandig (leren) werken vind ik prima, noodzakelijk zelfs, maar al zo snel een spreekbeurt!?
    De kinderen komen amper uit de kleutergroepen en moeten in groep 3 al in één keer zo veel, zo'n grote verandering... En dan ook nog dit.
    Knappe kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is precies de reden waarom wij voor onze jongste de schoolswitch hebben gemaakt.In groep 3 zijn ze al zo druk met het leren lezen, schrijven,rekenen en veel meer stil zitten dat je al enorm veel van ze vraagt.
    Maar succes met de cheetah :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moest dat echt zo professioneel? Bij onze kids op school (jenaplan) werken ze er vooral op school aan en kunnen ze zelfstandig al geweldige powerpoints in elkaar draaien (kan ik nog wat van leren hahaha) maar ... wel pas in de bovenbouw!
    Overigens ... je wil niet weten wat ze op 't voortgezet onderwijs allemaal in elkaar moeten draaien aan werkstukken, speeches en wat al niet meer. Whaah, daar zou ik helemaal mesjogge van worden! Kan me niet herinneren dat ik dat vroeger (en zo oud ben ik nou toch ook weer niet) allemaal moest!

    Groetjes Sas

    P.S.
    Laat je nog even weten hoe het afgelopen is met de cheetah & de twee kerels?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja kijk. Daar krijg ik toch een beetje krultenen van. Want voor je het weet, word dit weer zo'n prestigeproject van ouders. Kijk mij 's een wervelende show voor mijn bloedje opzetten. Wat is er mis met die kinderen dat zelf op school laten maken enz.? Of ben ik nou heel ouderwets?

    Ik weet het antwoord al. Ik ben op gebied van onderwijsvernieuwing erg ouderwets en behoudend ja. En vind het ook wel heel erg vroeg voor een kereltje van die leeftijd. Hij is 6!

    Maar ik ben benieuwd naar je punt voor jullie presentatie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En...en...en?? Heeft-ie t volgende level nog gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tja, bij mijn dochter van 6 in groep drie hetzelfde verhaal. Eigenlijk wil de school stimuleren dat ouders niet werken, want daar heb je geen tijd meer voor!!! Hahahaha - nee hoor, wanneer we kunnen helpen doen we dat maar het is ten slotte 'hun' leerproces, het 'mijne' is al in een verder stadium...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is wel heel vroeg. Zes jaar en dat al moeten kunnen. pfff.
    Hier is dat zo vanaf 8 jaar. In het begin help ik een beetje of geef aanwijzingen , maar vanaf een jaar of 11 weiger ik nog pertinent mee te werken tenzij het simpele vragen zijn als: Heb jij een boek, mama over dit of dat? Of wil je even horen of het goed is?

    Hier moeten ze natuurlijk wel snel zelfstandig werken. Momenteel heb ik al genoeg met ééntje dat nu leert lezen en schrijven en dat niet zo heel vlot gaat.

    Wat dit betreft ben ik zelf nogal een luie moeder dus petje af voor alle moeders die de spreekbeurten en dergelijke zowat zelf in elkaar steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ach en wee... Nu zie ik nóg meer op tegen de basisschoolperiode van de oudste.
    Waarom kunnen die kinderen dat niet gewoon op school doen? Ik moest vroeger ook werkstukken gewoon op school maken...

    Maar eh, hoe ging het?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. N ou, ik heb eerst eens even bijgelzen, want ik zit hier nota bene op vakantie!! Ik heb dus het een en ande gemist. Ik reageer wel even op je volgende logje.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Hoe kom je de donkere dagen voor kerst door?

De donkere dagen voor kerst zijn weer aangebroken, ik ben van de leg. Om zes uur, soms half zes klaarwakker en vol met plannen. Helaas slaap...