maandag 15 februari 2010

Photographie


Waarom maken andere mensen nou altijd van die goede foto's? Ik zie vaak hele mooie plaatjes in de blogs die ik volg. Bijvoorbeeld in de blog van MadebyMeet. Ze weet me altijd weer kippenvel te bezorgen. Ijzig mooi hoe zij zelfs de simpelste dingen tot iets prachtigs om weet te toveren. Dát wil ik ook!

En ik kan dat ook wel, dat toveren, maar dan meer andersom. Zie ik iets écht moois, maak ik er een foto van, en dan ziet het er later toch weer heel anders uit. En ja, ik weet wel, een goeie lens en wat belichting, beetje nadenken van te voren, dat doet een hoop. Maar het heeft ook iets te maken met de persoon achter de knopjes. En wat dat betreft heb ik weinig hoop dat het ooit goed komt.

Wat vind je bijvoorbeeld van deze:

Drie lieve kindertjes, zoet aan het spelen. Een plaatje, dat was het. En dan weet ik er zo'n foto van te maken! Heb ik mijn eigen voet met goor-witte sportsok er rechts onderin nog digitaal af moeten knutselen, want anders durfde ik hem echt niet op het internet te zetten.

En deze? Zo schattig, die babyvoetjes. Weten me altijd te ontroeren. In het echt dan he. Of op andermans foto's.


Hier nog wat foto's van het afzwemmen. Het afzwemmen van oudste, maar dat weet ik ook alleen maar omdat de datum erbij staat waarop de foto's gemaakt zijn. Rechts gevalletje timing, links is er een spook in mijn lens gaan zitten. Oja, en die lichtgevende alien bovenin, dat heeft iets te maken met te lang haar of te weinig speldjes. Regelmatig terugkerend verschijnsel bij de door mij gemaakte plaatjes.







Dus je begrijpt, ik begin er maar niet aan, aan die cursus fotografie. In mijn geval is het vast weggegooid geld.

Maar nu nog even over die foto helemaal rechtsboven. Dat was ik dus. Mijn vingers, achter de knopjes van mijn camera-in-telefoontje. Staan er goed op he!? En weet je wat ik daar op dat moment voor foto heb gemaakt? Deze:



Heb ik toch mooi alvast een foto van de Pulitzer prijs winnaar 2020 te pakken!

17 opmerkingen:

  1. Oh ja fotocamera's...mijn man doet dat wel ;-)!
    Ik kan wel foto's maken van iets wat stilstaat met een mobieltje maar met een fotocamera mensen of de natuur fotograferen...erhmmm dan krijg je wazige plaatjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, je moet maar zo denken: sommige mensen zeggen: gelukkig hebben we de foto's nog. Jij hebt gelukkig de originelen nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vaak he, is het ook een kwestie van die knopjes op je camera kennen.
    Inmiddels zelf m'n camera goed onder de knie en er komen inmiddels meer goede, dan slechte plaatjes uit.
    Alleen duurde dat wel wat lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een tijd geleden een fotografiecursus gevolgd. Was erg leuk om te doen, maar het is wel lastig om het ook op die manier vol te houden. Gelukkig maar dat we digitaal fotograferen, kan er meteen een heleboel weggegooid worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach ja, sommige blogs hebben mooie foto´s, jij hebt mooie stukkies, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zijn toch mooie plaatjes! Ik trok vroeger zelden of nooit foto's. Ik vergat het gewoon. Pas sinds ik aan het bloggen gegaan ben trek ik weer veel meer foto's en zo leg ik toch nog iets vast: ook al zijn het hoogstandjes. Weet je wat mij niet lukt? Gezellige foto's. Om één of andere reden lukt het nooit het vast te leggen zoals het écht is.

    Maar we doen toch ons best hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bedoel natuurlijk géén hoogstandjes. Oeps.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. blijf jij maar lekker schrijven, dan maakt een ander de plaatjes er maar bij

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik ken het gevoel, een mooie "macro" mogelijkheid op je compacte camera voegt wel heel veel toe. Dan kan je ook van die mooie close-ups maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Liene: eh... die hebben we. Veel te ingewikkeld voor mij (-;

    @Hanneke, Roelien: dank!

    @Annemiek: juist, en dat is het belangrijkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd alvast! Het is altijd heerlijk om vertrouwen zo'n prijs tegemoet te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het spijt me, heus, ik vind jouw foto's mooi! Heb ik dan geen smaak? Die foto van je meisje die zo lief zit: met de beste wil ter wereld kan ik niet meer zo gaan zitten! en dan kruipt er ook nog een ander mooi kindje door het beeld. het is toch een top-foto?

    sorry hoor, maar de plons-foto van het afzwemmen is ook top: gewoon heel groot afbeelden, dan zie je het licht weerspiegelen in de druppels....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aaahhh, dat is dus ook niet de oplossing ... ik heb zelf geen macro en had de hoop, als fotoleek, hierop gevestigd omdat een vriendin van mij echt hele mooie foto's met deze functie maakt! Ook voor mij dus HELP ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik maak gewoon foto's van veraf en dan kan ik het gedeelte wat ik wil laten zien eruit snijden en uitvergroten :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Omdat ik het verhaal zo goed herken heb ik niet eens een telefoontje met camera erin. Het fototoestel wat wij hebben is digitaal en maar goed ook. Kunnen de eerste twintig foto's die zijn mislukt gewoon gewist worden...
    Succes,
    Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. *bloos....thanks hahaha, ook bij mij kwestie van heelveel fotos en de leukste er uit pikken hoor! en ik wou dat ik de teksten er zo mooi uit kon krijgen zoals jij! ik ben niet zo goed met woorden, die vliegen kriskras door mijn hoofd en die krijg ik niet mooi, begrijpelijk en in logische volgorde op papier/computer of uit mijn mond.... daar bewonder ik oa jou om.
    vind ik zo knap om zo leuk te kunnen "spelen" met tekst! complimenten dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik persoonlijk geniet van je foto's en van je teksten. Maar ik ben dan ook niet heel erg veel eisend. Hahahah.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!