woensdag 3 februari 2010

Ouwe dozen en de nieuwe tijd

Vandaag heb ik eindelijk De Doos opengemaakt. De tijdcapsule die ik laatst van mijn moeder heb gekregen, met spullen die zij al een eeuwigheid voor me heeft bewaard, heel persoonlijke dingetjes uit mijn eigen verleden. Schoolkrantjes, brieven, tekeningen (zie hieronder een prachtig exemplaar dat de schoolkrant heeft gehaald, gemaakt toen ik vijf was, knap he?! Ik sta er zelf versteld van!) ,...


.., melktandjes, haarlokjes, zwemdiploma's en ... hé, rapporten! Nou, dat is toevallig!!


Even kijken, klas 1 (=groep 3 tegenwoordig). Krijg nou wat! Dat lijkt het rapport van zoon wel : er kan alléén maar goed-ruim voldoende- voldoende-onvoldoende gescored worden. Wat nou cijfers van 1 tot 10, die kwamen blijkbaar pas veel later in mijn schoolcarriere.
Trouwens grappig dat precies dezelfde bolletjes waren aangevinkt als bij zoon afgelopen week: slim maar slordig, en bijzonder knap ik het onszelf onzichtbaar maken. Wat in je schooltijd best makkelijk is soms, maar later toch niet echt handig voor je carriere. In ieder geval laat zoonlief laat me mijlenver achter zich op onderdeel "gym". Gelukkig.

Maar mensen, wat is dat leuk zeg, zo'n ouwe doos. De gestencilde schoolkrantjes van de kleuterschool zien er qua lay-out dan wel gedateerd uit met de typewriter fonts, maar de inhoud kan zo worden overgenomen in de krantjes van nu. Met onderwerpen als "gezonde traktaties", het bestuur dat als speerpunt "openheid van zaken" heeft (gaaaaap), kinderen die (heel vernieuwend, nog steeds) in projectvorm gaan werken. En, (speciaal voor Nicole:) ouderparticipatie! Zo werden er in één nummer al moeders (geen vaders) gevraagd voor het naaien van luizencapes en het begeleiden van kinderen naar de bruiloft van de juf. Het bijgesloten krantenberichtje over de getrouwde kleuterjuf zou zo in ons lokaal sufferdje anno nu passen. Zelfs de baard van de bruidegom is weer helemaal hip.

Ik kan maar één conclusie trekken: ik ben nog lang niet zo oud als ik eruit zie er is maar weinig nieuws onder de zon.


PS. er is helaas niet veel overgebleven van dat tekentalentje, als ik met de oudste twee mee-teken is het niveau nog hetzelfde als toen!

20 opmerkingen:

  1. Kunstenares was je! Mooi getekend! Had je daar ook een 'goed' voor?
    Leuk ook om te zien dat zoonlief zo op je lijkt!

    (En terwijl ik dit typ, denk ik dan dat de kleding van toen ook wel weer in de mode komt. Over tig jaar. En zet ik toch maar een zak kleding klaar voor de lokale ophaaldienst...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg, zo'n tijdcapsule.
    Volgens mij hebben mijn ouders nagenoeg niks meer van mijn kindertijs.
    Best jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat doet mij nu toch wel nieuwsgierig worden naar mijn eigen tijdcapsule, die ik tot op heden nog steeds niet naar het eigen hol gesleept heb onder het mom van: ach dat komt wel een keer. Ik zal niet teveel op de zaken vooruitlopen, maar ik heb zo'n idee dat er niet zoveel van mezelf in zal zitten (zwemdiploma, huh...nooit gehaald, schoolkrantjes....pas vanaf mijn 14de, ouderparticipatie....laat me niet lachen) maar daarentegen heel veel van mijn kinderen, de EERSTE KLEINKINDEREN, waarvan elke potloodtekening als een goudmijntje bewaard werd. Als ik naar jouw jeugd kijk (waar ik niet zo veel van meegekregen heb, omdat ik het huis al uit was) en naar de mijne dan moet ik toch toegeven dat er héél véél veranderd is en dat ik dus wel degelijk oud ben. Snik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, en voor ik het vergeet, de prinsessenmanie is blijkbaar ook overerfelijk! Geweldige tekening; zelfs de schaduw op de boom is ingekleurd. En die blauwe wolken vind ik gedurfd, zonder meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hihihi, leuk... Ik ook zo'n doos! Oké, laat ik dan maar vast beginnen met het aanleggen van oude-dozen-materiaal voor L. en N.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, helaas heb ik niet meer zo heel veel meer van vroeger. Maar mijn rapporten heb ik nog wel. Volgens mij gewoon met cijfers. Ik zal binnenkort 'ns kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg meteen de neiging om mijn oude doos in te duiken. Die is alleen natuurlijk nog helemaal niet oud, dat begrijp je. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, zo'n tekening van vroeger!
    Volgens mij moet ik ergens in één van de verhuisdozen ook nog wat spullen van vroeger hebben...misschien binnenkort eens opzoeken..

    (off topic) Weet je al wanneer je onder het mes moet voor je benen? Ik moet half februari naar de vaatpoli (eerste afspraak) en vind het doodeng. Volg dus met veel interesse je ervaringen... (off topic)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf, zo'n tijdcapsule! Ik heb ook zo'n doos, moet alleen nog dozen zien te vinden voor de spullen van de heren hier ... of misschien moet ik toch eens gaan schiften ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk zo'n doos. Ik heb niets meer of bijna niets meer uit het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje wat een leuk idee zeg. En dat de rapporten zo op elkaar lijken vind ik helemaal geweldig.
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oja, laat ik er nog even bijzeggen dat ik supertrots ben op deze tekening. Ik ben in de jren erna blijkbaar stil blijven staan, want als ik nu met de kids meeteken ziet het er nog ongeveer net zo uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En ja, schiften, dat is noodzakelijk. Ik heb inmiddels al 3 dozen van oudste (lang leve de knutseldrift op de creche!)

    Ook in mijn eigen doos is zeker 50% rijp voor het papieren archief.... (ik leek wel een kopieermachine van prinsessentekeningen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk zo'n doos van vroeger.
    Je hield van vrolijke kleuren, zo te zien aan je kleurplaat. Gezond teken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. o wat heerlijk die oude spulletjes, en wat kon jij goed tekenen! ik teken nu nog niet eens zo goed ;) en ik vrees het ergste voor zoonlief ( 4,5) want die kan nog geen fatsoenlijk poppetje tekenen als zijn leven ervan afhangt.
    hij kan al wel een beetje lezen, dat dan weer wel, dus het komt vast goed met hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. "In ieder geval laat zoonlief laat me mijlenver achter zich op onderdeel "gym". Gelukkig."
    Dochterlief kreeg afgelopen dinsdag ook haar eerste groep-3-rapport mee naar huis, maar helaas voorspelt haar rapport weinig goeds om gymgebied: daar stond namelijk een 6-! Buiten het feit dat ik al enigszins chagrijnig werd omdat ze een kind van zes een 6 MIN geven voor gym, snap ik er ook niets van. Ik had juist goede hoop dat haar een gymnastiektrauma bespaard zou blijven, omdat ze veel meer durft en doet en kan dan ik vroeger :-(. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat ik van deze gymleerkracht nooit meer dan een 3 gehad zou kunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een leuk idee zeg.
    en je kon inderdaad heel mooi tekenen.
    is daar nog wat van over gebleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Fantastisch mooi zo'n cadeau vol herinneringen! Vandaag kreeg ik mijn HAVO diploma en rapporten weer onder ogen, sinds 9 jaar. Mooi om te herlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb voor alledrie de kinderen ook zo'n doos, daar bewaar ik ook van alles in.
    En van mijzelf heb ik ook nog schoolkrantjes met uiteraard ..ouderparticipatie;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!