maandag 15 februari 2010

De zit-niet-lekker blues

Dochter heeft al dagenlang last van zit-niet-lekker. Vooral onderbroeken, sokken en maillots kwellen haar. Elke ochtend komt ze dapper met een vers kledingsetje naar beneden. Maar of ze de kleding nou zelf uitzoekt of dat ik dat doe, tegen de tijd dat ze alles aan heeft zit er steeds wel ergens iets niet goed. Tot de traantjes van de vreselijke pijnen en frustratie in haar oogjes staan.

Nou snap ik dat best wel, want ik ben zelf ook een zeikerd zeer gevoelig als het om niet fijn zittende kleding gaat. Ik zie mezelf als vijfjarige nóg piepend voor mijn kast staan omdat ál mijn hemdjes kriebelden (waarop mijn moeder van die glibberige onderjurkjes ging aanschaffen, maar dat was natuurlijk ook de oplossing niet).

Nu zelf mama let ik goed op wat ik koop, zowel voor mezelf als voor de kinderen. Soepele stofjes, liefst katoen, zachte leren schoenen. En gaten in maillots worden NOOIT gestopt, want dat is wel het ultieme niet-lekker-zitten, zo’n knol in je sok (brrrrr... jeugdtrauma)!

Maar goed. Ondanks mijn fijne inkoopbeleid blijkt zo’n beetje alle onderkleding sinds een weekje écht állemaal niet meer lekker te zitten. Het kan natuurlijk, een keertje. Maar als de vijfde onderbroek op rij nog steeds niet lekker zit, dan is er toch iets anders aan de hand. En wat dat dan is, daar heb ik - als we al tien minuten te laat zijn voor school en de rest van de familie ongeduldig met winterjas en handdschoenen aan bij de voordeur staat te stampen - even geen geduld voor…. dom, dom, want een klein huilend meisje in zo’n situatie boos en ongeduldig toespreken heeft alleen als resultaat dat je nóg later op school bent omdat je haar eerst weer helemaal uit haar ongelofelijke driftbui moet zien te krijgen.

Vanmorgen kwam oudste zoon met de verheugende mededeling dat hij helemaal geen sokken meer in zijn la heeft liggen die lekker zitten. Ze doen allemaal PIJN.

Pffff. Ik word er een beetje moe van. Zo moe dat mijn elastische kous er pijn van gaat doen, het kriebelt en er zit zo’n gemene rand zo vlak onder mijn knie. Als een mens daar geen spataders van krijgt... (En ik heb net even die andere geprobeerd, maar ál mijn elastische kousen zitten állemaal níet lekker!)

23 opmerkingen:

  1. Misschien kriebelt het echt? Zou dat kunnen, bv een allergie aan je wasmiddel ofzo? (is maar een idee hee)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het haar allemaal misschien net te klein?? Dat zit ook heel vervelend ;-) Door het winterweer word je vel ook heeel droog en jeukerig (heb ik heeel veel last van momenteel) misschien even lekker smeren ??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik klink als een hardvochtige moeder he, haha. Nee hoor, ik heb echt veel medelijden.

    Het blijft een beetje gissen naar de oorzaak, dus DANK voor de tips. Dat droge vel, dat is zeker een punt. We gaan sowieso smeren vanavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel mensen hebben last van jeuk these days. Verwarming staat hoog, dus droge lucht dus sneller irritatie. Bovendien ligt de irritatiegrens bij veel wat hoger door de aanhoudende kou. Sprak dokter Door haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nog even geduld, en ze kunnen weer lekker zonder sokken naar school, op blote voeten door het gras, en in 'hun nakie (zoals jullie dat zo mooi kunnen zeggen)' rondlopen... of ben ik nu effe veel te optimistisch?!
    intussen inderdaad maar smeren hé!
    mijn jeuk neemt ook zienderogen toe :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik een supergel voor jeuk.
    Kind 0-6 Calendula-kinderemulsie VSM. Het is eigenlijk voor de waterpokken maar hier helpt het ook voor irritatie.

    Vervelend hoor. Jeuk is erger dan pijn, zeggen ze wel eens.
    Jij ook sterkte met je strakke kouzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kon vroeger ook niet tegen maillots enzo, nu heb ik dat minder maar oh oh als het niet lekker zit dan kan ik het net zo goed weer uit doen. En ik heb ook altijd jeuk hoor aan het eind van de winter en 't is net wat de anderen al zeiden: smeren met een lekkere lotion helpt echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg jeuk bij het lezen van je log! Echt! Mijn dekbed ligt ineens niet lekker meer :-(.

    En inderdaad: mijn moeder smeerde ons vroeger ook in met gewone lotion tegen die droge huidjes. En wasmiddel van Neutral, dat helpt bij 't meisje prima. Net zoals smeren. Het is tijd dat de winter eens écht z'n biezen pakt. Vanochtend lag er wéér een pak sneeuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maillots...oh ja heerlijk...
    Maar ik heb ook wel eens van die momenten dat alles piekt, komt door de kou denk ik?
    En wat Ruub altijd doet met zn sokken....die draait ze binnenstebuiten! Anders zitten ze niet lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is je dochter misschien hoogsensitief?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooooohhh, zodra de verwarming lekker aangaat schieten bij mij ook de schilfers van mijn benen. Lekker vet houden helpt een hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Calendula is idd super tegen de jeuk! Bv de calendula bodylotion van weleda... ruikt ook fris.
    En zorgen dat ze niet overdreven veel melk gaat consumeren, dat maakt het probleem vaak alleen maar erger. (ervaar ik met mijn zoontjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ik bedenk als ik dit lees, is projectie. Ze leven zo enorm met jou en je pijnlijke been mee, dat ze van alles gaan voelen..

    En hoogsensitief dus ook.
    Ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat Roelien daar schrijft zou de nagel op de kop kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Roelien en PlukdedagSandra: dat is euh... een grapje, neem ik aan? Of menen jullie dat serieus?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jee, wat een goede tips allemaal. Hier spreekt een batterij ervaren moeders. Ideaal, zo'n blog. En hoogsensitief, ja, er zijn er meer in de familie, nietwaar? (Ik noem geen namen).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Annemiek: oja? euh... nou ik niet hoor! Ik heb gewoon een hekel aan kriebetruien en draaiorgels. En verder zal ik proberen mijn antipathie tegen de term te overwinnen door er wat meer over te lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hihi ja sorry mammalien, het kan een beladen term zijn maar was het eerste wat in me opkwam ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat het ondergoed betreft: beide meiden klaagden over kriebel, maar dat waren wormpjes. Maar wormpjes in je sokken? Dat lijkt me weer niet kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Femke: en anderen.. geeft niet hoor... neem je niets kwalijk! Snap het wel, alleen ruikt die term zo naar zweverigheid, en daar ben ik dan weer allergisch voor.

    @Huize Steen: ik heb dochter lekker van top tot teen in de bodylotion gezet. Ooit een keer geleerd dat je kind het leuk vindt gemasseerd te worden als je er een geinig verhaaltje bij vertelt. (pizza maken, insmeren met boter, kaas erop, uien.. allemaal bijbehorende bewegingen) Werkt prima! Dus ook dat gedaan. Genieten was het!

    En nou maar hopen dat ze uitgeslapen genoeg is morgen om geen last te hebben van haar ondergoed! (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Aaaahhh, ik hoop dat je meisje morgen geen kriebels en pijntjes meer heeft..
    Wil ze vast elke avond zo'n heerlijke massage van haar mama, want dat helpt zo goed ;-)

    Jij veel sterkte met die ellendige kousen...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier vet ik sinds kort de jongste in met kokosolie, dat is overal goed voor :-) maar het helpt hem heel erg goed. Hij is ook iemand die snel iets niet lekker vindt zitten dus herken het probleem wel..zijn vader heeft het ook :-))))

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?