donderdag 14 januari 2010

Wat is geluk?

Je moet wat, 's avonds in bed met een knappe blote vent, dus verzin je een leuk spel. Manlief en ik vroegen ons af wat voor dier we zouden willen zijn, als we mochten kiezen. Best lastig, want wil je weinig of veel brein om gelukkig te kunnen zijn, vrijheid of verzorging? Is een chimpansee beter af dan een fruitvliegje? Een schildpad of een hyena?

Ik dacht ooit een huiskat te willen zijn, bij een lieve zorgzame familie met een goeie centrale verwarming en zachte bank. Altijd lekker eten in mijn bakkie, de kattenbak schoon, en de hele dag geaaid worden. En als ik geen zin meer heb loop ik gewoon heel arrogant weg om een stukje verderop in de zon te gaan liggen spinnen. Wat ze mij niet kwalijk nemen, want zo zijn katten nou eenmaal.

Man koos voor een Nijlkrokodil. Warm land, vrijheid, niet al te veel natuurlijke vijanden. Gewoon af en toe een beest verslinden en dan lekker in de zon gaan liggen opdrogen. En als je dan een keer wat toeristen uit een bootje trekt en oppeuzelt en snel weer in de modder gaat liggen, dan verdenkt niemand je. Die vette slome daar aan de kant, die kan het niet gedaan hebben!

En zo kom je toch weer tot verrassende nieuwe inzichten.

Welk dier zou jij willen zijn?

14 opmerkingen:

  1. Hahahaha. Mij lijkt een kat ook wel aanlokkelijk, mits in een lief gezin zonder kinderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahahha tja dat kun je ook doen in bed ;)

    een pandabeer, beetje zitten en bamboe vreten de hele dag en iedereen vind je schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geluk is een koe in een weiland. Schijnbaar onverstoorbaar staat zij te staan. Rustig, beschouwend, komt het vandaag niet dan komt het morgen wel. Beetje herkauwen. Gewoon zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een hond.
    en dan het liefst die van ons.
    een perfect leven, vertroeteld worden, eten, slapen, lopen weer slapen en dat dicht bij de boekenkast.
    absoluut Kelly, onze cairn terrier

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een dolfijn, denk ik, beetje spartelen in warme tropische wateren met toch nog wat intelligentie en communicatievermogen. Of een Fries paard, lijkt me ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat, een blote man, dat is toch veel te koud... En zeker als je dan gaat liggen praten, ik geloof er niks van, maar het levert wel een leuk stukje op. Ik weet meteen wat ik zou willen zijn, dat roep ik al m'n hele leven: een grote roofvogel. Zo eentje met hele brede vleugels en ik vlieg/woon in de spaanse pyreneën. Heerlijk een beetje suizen op de thermiek, een beetje circelen de hele dag. Alleen het eten wordt een beetje een probleem voor mij als vegetariër, dus ik word een roofvogel die besjes en kruiden eet. Softie...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met een blote man ga ik wat anders doen! Ik ben niet van de dieren, dus ik blijf liever mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vroeger stond die vraag ik psychologische tests voor kinderen. (dat herinner ik me nog van mezelf). Ik koos toen voor 'vogel'. Waarom weet ik niet; ik denk dat ik gewoon ver weg wou zwerven...van alles wat meepikken enzo.

    Dat zwerfidee heb ik nog steeds. Ik doe het vaak met mijn gedachten. Vandaar dat auteur-zijn. Ik vlieg op de vleugels van mijn denkwereld van het ene onderwerp naar het andere.

    Heeeeel leuke blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb geschaterd! Een krokodil!

    Maar het geeft wel aan dat hij (ik ben op cursus geweest:) niet valt in de analysekuil door zich te verplaatsen in de ander met zijn eigen brein. Hij dacht vanuit de krokodil terwijl jij en ik (ik wil later ook kat worden) denken als wij, maar dan in het lijf van de kat.

    Op de cursus haalden ze Bush aan die zei: als ik het Irakese vol was zou ik heel blij met mij zijn.

    Je man heeft gelijk. Ik wil ook krokodil worden :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goh, had jij je pyjama dan nog aan of zo?
    Uh, ik weet niet wat ik zou willen zijn. Misschien een olifant?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er even over nagedacht maar ik denk een zeeschildpad. Lekker zwemmen, op het strand liggen, altijd eigen huisje bij je voor als het koud hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou, een buizerd lijkt me wel wat, maar dan niet met zoveel sneeuw en vorst:-).

    groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou een uil willen zijn - ben namelijk dol op muisjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mag het ook een mytisch dier zijn? Ik ben boogschutter en half paard/half mens trekt mij wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Heeft iemand de UIT knop al gevonden?

Ken je dat? Je schrikt wakker, 's nachts om een uur of vier meestal. En dan kun je niet slapen. Je hebt een goed stel hersens, dat overd...