zaterdag 2 januari 2010

Traditie is gewoon een ander woord voor..

Wat heb ik ook alweer geroepen over Theo Maassen, een paar stukjes geleden? Ik trek het terug. Hij was wederom super in de voorstelling Zonder Pardon die ik zelf nu pas voor het eerst op tv zie omdat ik sinds ik aan de kinderen ben nooit meer 's avonds na zessen het huis uit ga...
Ik vond het een van de beste dingen op cabaretgebied die ik in tijden heb gezien.

Ik schrijf even over van het internet:

Wie een rode draad zoekt, vindt die in Maassens afkeer van de verongelijkte, rancuneuze Nederlander, die zichzelf overal en altijd tekort gedaan voelt. Ook het gehamer op de Nederlandse cultuur hangt Maassen de keel uit. (''Traditie is gewoon een ander woord voor: dat doen wij hier altijd zo!'') Soms lijkt het of Freek de Jonge op het podium staat (''Wij hebben geen god meer nodig, want we creëren onze eigen zondvloed''), maar het fijne van Maassen is dat zijn moralisme nooit langer dan twee zinnen standhoudt.

Lees hier de hele recensie.

Wat vonden jullie ervan?

12 opmerkingen:

  1. Ik heb ook moeten lachen om het stukje over het Nederlandse paspoort. Onebgrijpelijk de Franse tekst en de twee leeuwen. Het moeten twee kouwe kikkers zijn met daaronder "doe toch normaal man".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja geweldig Theo Maassen, zoals hij zegt dat we hier in het paradijs leven maar toch steeds de neiging hebben te klagen. En hoe hij de tegenstelling schetst van blijmoedig een kind op de wereld zetten en wat er allemaal mis gaat in diezelfde wereld. Maar als ik jouw drie prachtige kinderen zie dan weet ik weer dat dat ook een manier is om iets voor de wereld te doen.Hoewel die vakantieblues mij ook nog helder voor ogen staat, al zijn de mijne al lang en breed de deur uit. Lang leve de leerplicht zullen we maar zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hem, (als moeder van 1 kun je af en toe nog wel het huis uit) in het theater gezien en vond hem geweldig. Een van de beste shows die ik de laatste 2/3 jaar gezien heb (persoonlijk vond ik hem beter dan Finkers, toevallig ook in het theater gezien). Naast alle dingen die jij al noemt moest ik ook erg lachen om de "sinds ik mijn dochter heb ben ik veranderd" en dan de beetje emotie die erin komt meteen weer de nek omdraaien grappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb vanavond gekeken, manlief en ik lagen toch echt wel in een deuk bij sommige stukken! Want goh wat is die man lekker eerlijk zeg, en vaak heeft ie nog gelijk ook! Dat paspoort was inderdaad geweldig, de pa's eieren waren toch ook wel grappig, maar zo kan ik nog een heeele waslijst opnoemen ;-)!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, ik heb het net gekeken (opgenomen) en ervan genoten. Er zit veel waarheid in wat hij zegt ook al zijn sommige stukjes af en toe erg grof. Op de een of andere manier komt hij ermee weg. Enne, ik woon in het dorp waar hij van zijn zevende tot zijn negentiende woonde. Zat bij zijn broertje in de klas en weet nog dat hij stierf. Dat maakt dat je anders naar zijn voorstellingen kijkt. Nog een ding: Anja van Zutphen bestaat niet, het is een combinatie van twee meisjes! ;-)
    Ik moet zeggen dat ik eigenlijk bij de aftiteling nog wel een soort van ingelaste boodschap aan La Paay had verwacht, maar dat zat er dus nog niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Toaske: ojaaa, die broer... was ik weer even vergeten... En idd, dan kijk je anders tegen zo'n man/voorstelling aan. Was ook een beetje mijn gevoel bij het Finkers verhaal, omdat ik steeds aan de buuv moest denken die ook die nare ziekte heeft. En dat grove, tja, hoort erbij. Hij kan het idd maken en ik vind het nog grappig ook. Ws omdat er meer achter zit dan alleen maar hard grove en vieze dingen roepen.

    @Nienuh: heerlijk he, hoe hij je na een paar zinnen direct weer op een ander been kan zetten, onvoorspelbare grappen en mix van emoties.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hier ook gekeken en genoten. Ik kan altijd wel lachen om zijn vrouwonvriendelijke grappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben hier ook gekeken, zapten er na een kwartiertje in. Manlief wilde wegzappen met de mededeling: ik ben zooo klaar met Theo. Maar we moesten direct erg lachen en hebben genoten.
    Volgende maand gaan we in Maaseik (Belsj) naar Wouter Deprez (ook een echte aanrader) en in mei naar Wim Helsen in Breda. Verheug me nu al.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is weleens beter geweest eerlijk gezegd, maar het was niet onaardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Helen: het is gelukt!!! (-: Inderdaad, lekker vrouwonvriendelijk. En zo herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vond hem vroeger leuke rdan nu. Soms gaat hij voor mijn smaak te ver in het grof doen 'vanwege het groffe'. Juist gedoseerd is dat prima en functioneel....maar nu ging het iets te ver. Of word ik gewoon oud? Hihi

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?