maandag 11 januari 2010

Pas op, weeralarm

Zij schreef er ook al over, het weeralarm. De laatste dagen is het weer goed raak. Sneeuw, gladheid, ijzel, gevoelstemperaturen ver onder nul... Zouden ze daar in Zweden (bij haar) nou ook zo panisch over doen, over wat sneeuw, vraag ik me dan wel eens af?

Maar goed. De eerste paar keer trapte ik er ook nog in, en bleef ZO VEEL MOGELIJK THUIS. Tegenwoordig luister ik gewoon maar met een half oor naar het weerbericht en neem het met de nodige korrels strooizout. Nu hebben ze echter een nieuw wapen ingezet: mijn moeder.

Mijn moeder belt me 's avonds, de avond voor de dag van de onbeschrijfelijk slechte weersomstandigheden: "Gaat het wel door?" Voor "het" mag je dan van alles invullen: werk, school, uitje naar de bios of zoals laatst, zwemles. "Hoezo?" reageerde ik geschrokken. Mijn ouders lezen de lokale krantjes, dus wellicht stond daar het nieuws in dat onze badjuffen terroristische trekjes of vreemde sexuele voorkeuren hebben. "Nou, het wordt HEEL slecht weer. IJZEL en sneeuwstormen. En je moet heel voorzichtig zijn als je met de auto op pad gaat." Aha, op die fiets. Nou, dan is er niks aan de hand.

Overigens is dat diezelfde moeder die er niet aan wil dat ze dat ze boven de tachtig is. Die niet naar huis gebracht wil worden als ze hier heeft opgepast, omdat dat zogenaamd lastig zou zijn voor ons. Ze loopt liever. Het is maar een kwartiertje als je jong bent en er ligt geen ijs op de weg. En dan vraagt ze zich ook nog af waarom al die mensen haar onderweg aanspreken. Dat het best glad op de weg is, en dat ze maar voorzichtig moet doen!

12 opmerkingen:

  1. HAha, ik heb ook een moeder die altijd belt. Zijn jullie wel goed thuisgekomen? Je gaat zeker niet he? En dat soort dingen. Maar lief bedoeld natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lief he, die moeders. Af en toe komen de goed bedoelde adviezen mijn ......uit. Maar wat zou ik ze missen als ze het niet deed. En ik teken ervoor om op mijn 80ste nog lekker naar huis te lopen als ik bij mijn dochter heb opgepast ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo'n oma. Die weigert ook vele hulp.
    Die ging ook met een spekgladde weg gewoon boodschappen doen. Die sleept gewoon nog met zware boodschappentassen de trap op. Langzaam, dat wel, maar ze doet het zelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil dat ook. Minstens 80 worden, bij mijn dochter oppassen op die leuke kindjes, dan schuifelend naar huis (zelluf doen) en dan lezen dat ze zo'n lief blogje over me heeft geschreven. Dan hou ik het leven nog wel even vol, tot ik minstens 90 of 100 ben. Langzaam schuifelend. Maakt niks uit. Ik heb toch tijd genoeg. Héérlijk!

    Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch ook leuk dat ze zo bezorgd is :-)
    Je blijft haar kleine meisje en zij de moeder :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik haal inmiddels ook mijn schouders op voor al die weer alarmen. Ik vind je moeder wel grappig: wat een heerlijk dubbele moraal heeft ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij was het m´n schoonmoeder die belde...

    Natuurlijk ook lief bedoeld. Natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vind dat 'weeralarm' bij jullie inderdaad wel grappig... hoewel, hier kunnen ze er inmiddels ook wat van hoor, zaterdag werd iedereen die niet noodzakelijk op de baan moest zijn, aangeraden binnen te blijven... nu ja, ik heb dat braaf opgevolgd hoor...
    wel grappig en leuk zo'n moeder denk ik dan... je mag wel trots op haar zijn (en ook wel een beetje bezorgd!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier de laatste tijd ook last gehad van de weerfobie.
    Vandaag gewoon weer als vanouds op pad geweest ondanks de sneeuw (ik kan toch niet eeuwig binnen blijven en oppassen?). Hier is het De Man die mij aanmaant toch maar voorzichtig te zijn. Ik ben nochtans niet oud, niet zwanger, ...

    Maar wel een dappere moeder heb jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar blijven het moeders voor he. Mijn moeder durft vrij weinig meer inmidels, dat baart me wel eens zorgen. En ze is nog lang geen 80....

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!