donderdag 21 januari 2010

Negen maanden later

Gisteren was hij precies 9 maanden, mijn kleine ventje.
Toch een soort magische leeftijd, vind ik. Ook al weet ik wel dat een zwangerschap niet precies 9 maanden duurt (iets met ovulaties en over tijd lopen) het is toch een bijzonder idee dat hij net zo lang binnen als buiten heeft geleefd.

En ik ben officieel ontzwangerd. Nou die kilo's nog. Na de eerste week lijnen waarin mijn weegschaal mij heel blij maakte is er verder niet zo veel afgegaan en heb ik me vergrepen aan saucijzenbroodjes en een brusselse wafel op het werk. Maar ik ga natuurlijk braaf door. Het heeft iets met geduld en lange adem te maken.

En jullie? Hoe is het na jullie zwangerschap* afgelopen met je figuur en je gewicht?

*indien van toepassing natuurlijk

28 opmerkingen:

  1. haha...ik had voor de geboorte van mijn oudste dochter ondergewicht.
    Nu moet ik oppassen dat ik er niet overheen ga! Vroeger dacht: ik wil weer net zo mager worden. Nu heb ik zoiets: Laat mij alsjeblieft gezond en gelukkig blijven.

    Ik let er wel op dat ik niet te veel gevulde koeken eet. Van chips hou ik niet. Chocola doet me alleen periodiek iets.
    Gun jezelf de tijd! Beweeg! Leef!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was in een poep en een scheet weer op m'n gewicht na de bevallingen. Dat is nu echter wel anders....ben zelfs op de calorieën aan het letten en is er sinds okt. 4,5 kg af. Nog 4 kg te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij alle drie kwam het vanzelf weer goed. Na de derde duurde het wel iets langer en na verloop van jaren (de jongste is inmiddels bijna 13) kwamen er wel een paar kilootjes bij, waar er vorig jaar weer wat vanaf zijn gegaan. Wil je tips, dan laat je het maar weten...... Alvast 1: niet lijnen, maar een gezonde leefstijl. (Sorry dat klinkt wel erg braaf, hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, ik kan de reactie van Ineke bijna in zijn geheel overtypen. Ga ik natuurlijk niet doen. Wat ze schrijft, geldt ook voor mij. Lijnen doe ik niet/nooit (geloof ik niet in), maar consequent gezond eten wel (en natuurlijk hoort zondigen daar wel eens bij). Ik heb misschien makkelijk praten, want ik vind (van kind af aan al) heel veel ongezonde dingen gewoon niet lekker: koeken, koekjes, gebak, snacks, vette happen, aan mij niet besteed. Drop en chocola wel af en toe. Ik ben meer van fruit, groente, vegetarische schotels (scheelt ook heel veel als je minder dierlijke vetten eet trouwens).

    Ik weet niet precies hoeveel ik weeg (haha, ik heb geeneens een weegschaal), maar voel mij prima, ben nooit ziek en dat is het belangrijkste toch? Wel hoop ik nog wat langer te worden als ik groot ben (ik ben maar 1.66 en mijn kinderen kijken nu al bijna over me heen), heeft iemand daar nog tips voor??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beetje kromme zin: langer als ik groot ben. Ik bedoel niet: langer dan ik nu groot ben. Nee: langer, groter wanneer ik ouder ben (eigenlijk grappig bedoeld maar komt niet over waarschijnlijk)...Ik roep heel vaak: ach dat komt wel als ik later groot ben (ben pas 42 dus kan nog alle kanten op).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Roelien: hééééle hoge hakken!
    Na ieder kind van mij is er zeker vijf kilo blijven zitten! Toen ben ik ook nog gestopt met roken (jazeker NA mijn zwangerschapppen) en ben 10 kilo aangekomen. Een vlug rekensommetje leert dus 4x5=20 +10 is 30 kg. Ik ben een aantal jaar geleden 28 kg. afgevallen. Ik ben ongeveer een jaar lang daarna op gewicht gebleven, maar toen weer aangekomen, net iets meer dan ik was afgevallen...... Eerlijk gezegd durf ik niet zo goed meer aan de lijn te beginnen om daarna niet NOG meer aan te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Aritha: tuurlijk, gezond en blij zijn, dat is het belangrijkste. En dat ben ik ook. Overdrijven op je blog is nl ook een vak, dat "lijnen" is niet wat andere mensen doen hoor... Wil alleen toch wel weer een beetje fijn in een maatje (of twee) minder passen. Staat leuker. En doel is vooral ook gezonder te gaan doen. Zie onder.

    @Madelief: ik hoor van meer kanten dat het ook iets met leeftijd te maken schijnt te hebben..

    @Ineke: in mijn geval is lijnen ook eigenlijk gewoon niet snoepen en gezond eten. Ik hou nl wel van alles wat vet is, en zoet, en wil de hele dag door knagen. Ben een echte emotie-eter (verveling, stress-jes) en kan geen maat houden. Zo. Niet best he? Dus voornemen is (al heel lang) om gewoon "normaal, gezond" te gaan eten.

    @Roelien: gesnapt hoor, ik doe ook alles "als ik groot ben" (een leuke baan bedenken, verstandig worden, ..)

    @Baasbraal: wow, knap om zoveel af te vallen (en ook om zoveel aan te komen trouwens (-: ) Zoals hierboven al gezegd, als je je er maar lekker bij voelt en gezond bent (eet) dan maakt het niet zoveel uit toch..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na mijn oudste was ik binnen no time weer op gewicht, zelfs lichter als voorheen. Mede dankzij de goedlopende borstvoeding. Toen ik na de tweede na 2 jaar weer op gewicht was werd ik weer zwanger. Na de tweeling dacht ik dat het nooit meer goed zou komen, maar na 7 jaar en 20 kg lichter was er weer hoop, en toen werd ik weer zwanger. Ik moet nog 10 kg nu (ben al wel op mijn oude gewicht maar wil ff wat meer ;-))maar ik durf niet zo goed...straks ben ik weer zwanger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij zijn er na drie zwangerschappen nog steeds 10 kg meer dan voor de eerste zwangerschap maar ik doe er eigenlijk geen moeite voor, hoewel ik ze er toch wel eens af wil krijgen maar ja het is zoooo moeilijk vind ik en ik heb helemaal geen doorzettingsvermogen(op dat gebied althans).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat had ik nou ook met 9 maanden: evenlang buiten als binnen. Ik denk dat heel veel moeders dat hebben.

    Ik ontplofte altijd als ik zwanger was: telkens +30 kilo of zo. Ik ben nu pas alles weer kwijt (Jongste is 2). In 9 maanden alles eraf is mij nooit gelukt.
    Succes met lijnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik dacht echt dat het nooit meer goed zou komen na mijn zwangerschap van, ik was écht MODDERvet. Maar, toegeven, op het laatst was 't vooral vocht. Ik heb 9 maanden borstvoeding gegeven en na 2 maanden was ik volledig op gewicht. Na 5 maanden werd ik steeds magerder en met 7 maanden begon ik vragen te krijgen of ik niet alweer (alweer ja) anorexia had. Was dus niet zo, want ik (vr)at als een bootwerker. Had gewoon veel voeding en een gulzig kind

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier bij 't meisje heel snel weer terug op het oude gewicht. In de kraamweek paste ik alweer in m'n oude spijkerbroek (oké, met een beetje proppen, maar dat verdween ook snel), en binnen 14 dagen p.p. woog ik minder dan voor de zwangerschap. Die paar kg zijn er wel weer aangekomen. En nu ben ik ook weer aan het afvallen ipv aankomen. Zal dus ook wel weer goedkomen. Hoop ik althans!

    En dat alles liep niet op borstvoeding (want dat gaf ik niet), maar op de fles. Dus of het 'fabeltje' waar is dat je van borstvoeding geven sneller afvalt, dat betwijfel ik. Maar goed, da's weer een andere discussie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. na de eerste vier woog ik nog steeds 52 kilo.
    nummer vijf heeft me de das omgedaan: 63 kilo.
    een keer afgevallen tot 57 kilo maar nu weer op een glorieuze 65 kilo!
    zwaarder dan tijdens al mijn zwangerschappen!
    ik gooi het maar op de leeftijd, het heeft niets te maken met kaasjes, wijntjes en saucijzenbroodjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben al heel wat jaren ontzwangerd; helaas is dit aan mijn figuur niet af te lezen ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi mammalien, wij reageren even met zijn drieën, Annemiek, pa en ma. Opa en oma gaan je vanaf nu ook volgen, dus kijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij de eerste tot en met de vierde was ik na de bevallingen lichter dan ervoor, maarik kwam gemiddeld zo rond de drie tot vijf kilo aan. Bij de laatste twee kwam ik om onverklaarbare reden zo tussen de vijftien en twintig kilo aan, terwijl ik echt niet anders at. Misschien het ouder worden? Maar zo oud ben ik nog niet (34 nu). Maar goed, ik ben vijf weken geleden bevallen en ik pas weer in maat 38, net als voor de zwangerschap, dus de meeste kilo's zullen er inmiddels wel weer af zijn. Geen idee verder, ik heb geen weegschaal. Misschien maar goed ook :-) Ik ben tevreden zolang ik mijn kleren pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Na mijn eerste zwangerschap bleef er nogal wat aan de strijkstok / mijn lijf hangen. Het duurde ongeveer een jaar denk ik voordat ik weer op m´n oude gewicht was ongeveer.
    Op dt moment ben ik wel al een stukje ronder met m´n 32 weken zwanger als dat ik de eerste keer was met 32 weken... ik vrees dus met vrezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, ik heb ook geen tips. Ik was vrij snel weer behoorlijk strak in het vel en op gewicht. Maar ik moet wel opletten tijdens de zwangerschap, ook nu weer, want ik wil zo graag snoepen enzo...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi, leuke blog heb je! kwam zo eventjes langs! Voor mij al een lange tijd geleden, maar het zit nog goed opgeslagen in de bovenkamer. Na mijn 1ste zwangerschap waaide de kilo's er helaas niet zo heel snel af, bij de andere 2 ging dat gek genoeg veel sneller?! Maar he blijft mooi, nou ja de bevalling dan iets of wat minder maar dat mooie mensje wat je op de wereld zet, prachtig toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hey mammalien, daar ben ik weer, na onze ouders ingewijd te hebben in het bloggebeuren. Ze straalden helemaal toen ik het ze liet zien.
    Ik ben ook al jaren definitief ontzwangerd, zoals je weet; ik ben al bijna aan oma-weeën toe, maar helaas, mijn gewicht is nooit meer dat van een dartele jonge vrouw geworden. Gedeelde genen: regelmatige trek in snacks. En geen discipline om te sporten, waar ik bij jou nog wel hoop voor heb. Maar er is goed nieuws! Ik heb inmiddels weer een hondenkind en voor hem moet ik minstens twee keer per dag 20 min. wandelen. Een uitkomst voor een luiaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Na bevalling 1 had ik na 2 weken weer mn oude gewicht terug.
    Na bevalling 2 had ik na 9 maanden mn oude gewicht weer terug en na de 3e bevalling had ik na 18maanden mijn gewicht weer terug.
    Maarrr ik wijd dat aan het feit dat ik niets na de bevalling gedaan heb om weer snel terug op gewicht te komen doordat zoonlief zoveel in het zhuis lag en ik gewoon geen zin had om mijn lijf die aandacht te geven die het nodig had toen.

    4jr geleden ben ik eindelijk eens gestopt met roken en daarvan zitten 10kg erbij aan en die krijg ik met geen mogelijkheid meer weg. Nouja, jammer dan :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Kwam een keer 23 en een keer 25 kilo aan maar na de geboorte ging ik gewoon weer roken, hoe stom terwijl ik voor die tijd netjes stopte, de kilo vlogen eraf zeker bij de 2de dan heb je een krummel van 2 rond lopen en een baby hahaha...

    Maar vind het nu moeilijker om de kilos eraf te houden, rook inmiddels al jaren niet meer, maar hoe ouder ik word hoe meer ik vast hou hahaah... Maar ik probeer op mijn gewicht te letten hoor ;)

    succes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb ook geen nuttige tips, heb nog nooit aan de lijn gedaan. Net als Roelien geloof ik daar ook niet zo in. Het brengt de stofwisseling in de war en daarna krijg je het jojo-effect. Gezond eten, genoeg beweging, maar met 3 kids, je werk etc. beweging genoeg, dunkt me. Persoonlijk vind ik gewicht niet belangrijk, het gaat erom hoe je je in je lichaam voelt. Gun en geef jezelf de tijd, daarmee dus ook de rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bij mijn eerste zwangerschap kwam ik volgens mij bijna 30 (!) kilo aan. Die gingen er pas een paar jaar nadien af. Bij de tweede voldragen (want tussentijds drie miskramen, ook niet tof voor je lijf) zwangerschap kwam ik er 11 aan. Die zijn er af. En sinds anderhalf jaar is er nog dik 15 kilo extr af. Maar goed, dat kan ik niet meer onder ontzwangeren scharen omdat jongste natuurlijk al dik vier jaar is.
    Wat een prachtige foto trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb geen weegschaal, maar mijn kinderen hebben mijl lijn toch geen deugd gedaan.
    Ik kijk met weemoed terug naar foto's van mijzelf voor ik kinderen had en nog geen maat 42 :-(

    Nu ja, ik probeer ook zo gezond mogelijk te eten en te leven en hoop op een wonder ;-)
    Want ik ben ook iemand die ongezonde dingen (veel kaas bijvoorbeeld) wel lekker vind. Maar dat koop ik meestal niet dus, want als het er is, is de verleiding te groot.
    Maar ik ben ook heel gezond en bijna nooit ziek, dus dat is ook al heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Voor mij ook geen gedoe; ik kwam hooguit 10 kilo aan per zwangerschap en dat was er met 2 weken weer af!
    Mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben geheel ondanks mezelf weer op mijn oude gewicht. Dankzij de borstvoeding raakte ik een boel vet kwijt, en toen ik ging rennen om niet te gaan gillen, vlogen er nog wat laatste kilo's af. Volgens mij ben ik nu gezonder dan toen ik twintig was!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. *uche uche* joh, ik heb totaal geen kilo-probleem. *kuch*

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Heeft iemand de UIT knop al gevonden?

Ken je dat? Je schrikt wakker, 's nachts om een uur of vier meestal. En dan kun je niet slapen. Je hebt een goed stel hersens, dat overd...