zondag 3 januari 2010

Koudwatervrees

Nu Janick klaar is met zwemlessen valt er een gat. Lekker, dachten wij, even niet voor dag en dauw op zaterdagochtend naar het zwembad. Even geen rekeningen. Maar... Even geen inkomsten, dachten de zwemjuffen en daarom hingen ze van de week alweer aan de telefoon. Roosje hoeft niet te wachten tot ze 5 jaar is hoor, ze mag in januari al beginnen!

Het zal voor de juf wel even schrikken zijn, een kind van ons dat aandacht voor de júf heeft (in plaats van helemaal op te gaan in de met bloemetjes gedecoreerde achterkantjes van de medezwemstertjes of interessant gevormde afvoerputjes langs de rand van het zwembad). Maar wees gewaarschuwd juf, dat goed luisteren heeft ook één nadeel: anything you say cán and wíll be used against you! Daar hebben wij als papa en mama inmiddels zat ervaring mee.

Maar ach, mijn lieve Roosje. Je wilt vaak wel stoer meedoen met de "groten" maar je bent nog maar zo klein. Nu komen die zwemlessen waar jij naar uitkeek maar toch ook best een beetje tegen opzag ineens wel heel dichtbij. Geen half jaar dus meer om over je angst voor water in je gezichtje heen te komen. Geen half jaar tijd om nog wat extra spierkracht en conditie op te doen. Ik zie je – vooral ’s nachts als ik niet slapen kan - daar al staan en maak me zoals gewoonlijk bij voorbaat al druk, vind het bij voorbaat al een beetje zielig. Maar ook wel heel stoer. Want het gaat je vast lukken, grote meid van me.

19 opmerkingen:

  1. Ik vind dat wel heel vroeg hoor om te starten met zwemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoer hoor. En misschien ook wel een beetje eng... maar vooral stoer.

    En, was het in m'n vorige reactie vergeten, mooie nieuwe frisse lay out !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik stel me je verhaal in levende lijve voor en ik heb al koud in haar plaats, daarom vind ook ik haar heel stoer! veel succes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk voor haar dat ze zo lekker snel mag beginnen en je zult zien de jongste wil nog eerder!
    Je hebt trouwens je eerste alinea dubbel geplaatst. Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stoer hoor zo jong! Ik weet zeker dat ze zich wel redt in dat water, die zwemt de sterren van de hemel let maar eens op :-)!!! Onze Emma moet nog even wachten, Ruub is inmiddels bezig voor zn B diploma ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. pfoe ik voel met je mee, die van mij (4,5) is vandaag opgegeven door papa toen ze gingen zwemmen. Hij zal over 6 maanden aan de beurt zijn en ik zie er nu al tegenop. mijn kind alleen laten bij een juf die ik niet ken en zo'n groot zwembad.
    geruststelling van een ervaren moeder is niet weg! mag je de eerste keer mee naar binnen? mag je meekijken? komt het echt goed?
    brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je HOEFT het toch niet te doen? Als jij vindt dat ze er nog niet aan toe is, heb je alle vrijheid om het niet te doen. Mijn ervaring (vier kinderen en veel verstand van motoriek) is dat je ze beter met zes jaar op zwemles kan doen dan met vier jaar. De motoriek van kinderen van vier en vijf jaar is symmetrisch. Ze zouden heel makkelijk zwemmen kunnen leren als ze hun handen net als hun benen achterwaarts zouden kunnen bewegen. Als je ze met zes jaar op zwemles doet, leren ze het in drie maanden, met vijf jaar, dan leren ze het in een jaar en met vier jaar, dan leren ze het in bijna twee jaar. Als een kind dol op water is, kun je ervoor kiezen. Het is dan een leuk tijdverdrijf (wel een beetje duur), maar als je kind nu nog watervrees heeft, zou ik het niet doen. Het zou wel eens kunnen zijn dat je de slag wint en de oorlog verliest. Ze zal het eerste kind niet zijn dat wel zwemmen leert, maar er een leven lang een hekel aan houdt. Sorry dat ik zo uitpak, maar het is een beetje een stokpaardje van me. Ik heb het een aantal keer fout zien gaan op die manier. Als je ziet dat ze er niet aan toe is, kun je haar er natuurlijk ook weer gewoon vanaf halen na een paar lessen en dan een half jaartje wachten. Ik hoor wel hoe het afloopt... liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk al die reacties! En vind het ook fijn om te horen als mensen andere meningen hebben. Laat maar horen! Enne, Roelien, ook dank voor de opmerking over de dubbele tekst!

    In dit geval, er klonk vast bij mij ook al wat twijfel door. Vier jaar is idd best klein, "vroeger, in mijn tijd" gingen we gewoon met 7 jaar op zwemles, en daarvóór zwommen we eigenlijk nooit. Was ook niet ideaal.

    Er zijn voors- en tegens aan het vroeg met zwemles beginnen, en we hebben uiteindelijk toch (bewust) gekozen het wél te doen. We zien wel hoe het gaat. Ik houd jullie op de hoogte!

    @Femke: ik mag er het eerste kwartier bij, en daarna éénrichtingsverkeer van achter het raam (ik zie haar maar zij mij niet) en dat is denk ik wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hé, leuke nieuwe outfit hier!
    en wat dat zwemmen betreft... naar het schijnt is hoe jonger hoe beter om er mee te beginnen... maar als ze echt heel veel schrik heeft, zou ik het toch niet forceren denk ik! hangt ook van de juffen af denk ik... hoe ze daarmee omgaan en haar aanmoedigen enzo...
    proberen kan nooit kwaad hé! en mss is ze zelf best wel trots als ze haar watervrees kan overwinnen na een paar keer!
    ben benieuwd naar het vervolg!

    ps: wat je vorige logje betreft, ik keek op ouderjaarsavond bij mijn nederlandse vrienden naar Jan Jaap van der Wal, en die vond ik heel goed! Finkers had ik de week voordien ook gezien op aanraden van beste vriendin en kon me ook wel boeien... en van Teeuwen heeft ze me ook al es iets laten zien... ik vind dat jullie in elk geval meer goeie cabaretiers hebben dan wij op het ogenblik!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh zwemles. Jongste begint als het goed is in mei. Ze heeft er zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Toaske: en hoe oud is jouw dochtertje dan?

    @Tricky: ik geloof wel dat de (ervaren) juffen beter zijn in het afleren van watervrees dan een weekhartige en zelf niet van water in het gezicht houdende moeder (-: Ze heeft vaak ook wel een zetje nodig, ook al gemerkt met het zonder zijwieltjes fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben nog niet zo lang op je blog aan het lezen maar wilde toch even reageren.
    Het ene kind haalt het zomaar en dan zegt de leeftijd niet zoveel. Onze oudste nu 7 heeft er hartstikke lang overgedaan. 2 jaar hij had totaal geen watervrees maar toch duurde het vrij lang. Twee keer in de week naar dat warme bad ik vond het nogal wat. Bij onze jongste moet ik maar even zien wat ik ga doen die houd er ook niet van "al dat water in je gezicht nergens voor nodig" zie je hem af en toe denken oja en shampoo in het haar mag wel maar uitspoelen ho maar. Zelfs niet voorzichtig met een emmertje hahaha. In het zwembad vind ie het leuk zolang hij in het pierebadje mag zitten.
    Ik hoop dat jullie meisje het na een paar keer heel erg leuk gaat vinden en dat ze snel haar diploma haalt
    Groetjes Jojo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dus jullie moeten meteen weer aan de bak! Ik kijk inmiddels met groot verlangen uit naar Piets diploma A, waar hij nu ruim een jaar voor aan het oefenen is.

    Leuke nieuwe layout trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk blog. Tja wat dat zwemmen betreft, als moeder weet je wanneer je kind eraan toe is, of vaak is het gewoon proberen en zien hoe het gaat. Mijn dochter begon in A'dam op haar 5de, leuke zwemleraren die in het water met de kinderen waren en ze goed op hun gemak stelde. Mijn hemel wat ben ik geschrokken toen ze hier in Frankrijk op haar 6de haar zwemlessen kreeg. De zwemleraar stond langs de kant z'n bevelen te brullen, hij kon zo het leger in. Ik heb hem verschillende keren dodelijke blikken toegeworpen, hij nog bang van me wanneer ik hem tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Achossie....ik snap het helemaal" De Repel heeft zelf watervrees en leeft erg mee met elk kind dat tegen de zwemlessen opziet!

    Weer een mijlpaal dus" de volgende aan de zwemles. Onze Midelste is over een half jaar aan e beurt, maar nu ik jouw logje lees vrees ik ineen met grote vrezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Daar ga je weer.....ik haatte dat zwembad op het laatst toen ik met nummer 4 er naartoe ging......

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het gaat zo snel hè. Zwemles met vier jaar al. Het schijnt dat wij N.ienke (2,5) al moeten opgeven ivm wachtlijsten. Alleen die gedachte vind ik al scary. Ze is nog zo'n klein poppetje.
    Maar ja, aan de andere kant zijn er ook genoeg kids van vier die het geweldig vinden. En het is ook weer een zorg minder als ze kunnen zwemmen. Succes met de overwegingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat klinkt goed zo'n eenrichting raam!
    Volgens mij hebben ze dat hier niet.
    En zwemjuffen en meesters moeten volgens mij gewoon streng zijn.
    Mijn broer herinnert zich nog zijn pinnige "helga" met de haak maar hij zwom als de beste.
    ik heb er eeuwen over gedaan met mijn lieve zachtaardige meester Guus.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha, ik kom altijd met verhalen uit 'de oude doos' want mijn dochter is inmiddels bijna 22, maar zij is ook op vierjarige leeftijd begonnen met het zogenaamde 'puppyzwemmen'. Ja dat was nieuw indertijd! Watergewenning op een speelse manier. Ze vond het allemaal best. Het ene na het andere kind stroomde (mooie beeldspraak in dit geval) door naar de echte les. Zij niet. Uiteindelijk konden ook de meest sceptische badjuffen er niet meer omheen, omdat er al drie ploegen ná haar gekomen waren. Vanachter het raam, dat ook ons zwembad rijk was, zag ik hoe mijn dochter elke keer als ze aan de beurt was weer gauw achter in de rij ging staan, een beetje keten. Na een jaar was het diploma nog lang niet in zicht en wij in een zware zwembaddip. Toen kwam er net op tijd weer een nouveauté: je kon leren zwemmen in een week! De hele herfstvakantie moest het kind dan om 9 uur 's ochtends in het zwembad aantreden, waar ze zich niet meer kon verschuilen achter anderen omdat het groepje klein was (lees: de lessen drie keer zo duur)en ze de meest ervaren badjuf kreeg.
    Op donderdag mocht ik komen kijken. Gewoontegetrouw speurde ik het ondiepe af, maar zag haar niet. Toen viel ineens mijn oog op een onooglijk figuurtje ergens halverwege in het midden van het diepe bad. Ze volgde op overtuigende wijze de gebogen lijn en kwam niet erg hard vooruit, maar ze zwom! Vrijdagmiddag haalde ze met haar hakken over de sloot haar diploma en gaf in de feestroes te kennen dat ze door wilde voor B, samen met haar grotere broer! Laten ze het nu allebei na 3 maanden nog gehaald hebben ook. De opluchting was grooooooot. Je ziet, ik leef met je mee, want zoiets vergeet je nooit. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!