dinsdag 19 januari 2010

Gebroken nachten

Die eerste paar weken dat ik zo'n lief klein, vers en vooral dorstig mensenvleesje in huis heb, dat gaat prima. Het hoort er bij, ik stel me er op in, en hoewel ik wel eens een zuur gezicht trek als het gehuil ’s nachts voor de vierde keer klinkt doe ik het eigenlijk graag. En val ik ook direct weer in slaap als ik klaar ben met voeden (of soms daarvóór al, gewoon bovenop de nog zuigende baby, terwijl we samen dan van dat ellendige klapstoeltje dat naast het bedje staat afkukelen). Geen probleem.

Maar nu ik weer gewend ben aan de nacht doorslapen valt het vies tegen, zo’n onderbroken nacht. Man die laat thuiskomt, dochter van vier die opeens midden in de nacht met haar ijskoude voeten in je rug gaan liggen prikken, een histerisch kwakende hond buiten en mijn eigen malende hoofd. En het ergste, dan slaap ik om een uur of half zes weer in, moet ik er om zeven uur weer uit omdat De Plicht roept. Broodtrommels klaarmaken, man onder de douche zetten (wie weet levert het hem nog wat promotie op), zwemtas inpakken, kinderen wakker schudden (diezelfde kinderen die me ’s nachts wakker hebben gehouden), strakke pak aan en naar het werk…. en de uren aftellen tot het weer rustig is en ik mijn ogen opnieuw dicht kan doen, mijn warme dekbed weer over me heen kan trekken…

Zo’n dag was het dus vandaag. Zo’n dag waarop mijn lontje weer korter dan normaal was. Waarop bijna alles tegen zat. Maar hoezee, de kinderen liggen er nu bijna allemaal in, de was is klaar en deze blog ook. Ik zeg: welterusten! Morgen is er weer een nieuwe kans.

13 opmerkingen:

  1. Trusten, ik hoop dat je vannacht lekker(der) slaapt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo en dat breekt dan even op zeg. Ik hoop dat je vannacht en lekkere nacht maakt en dan morgen fris en fruitig weer op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat je een betere nacht hebt.

    Slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ah ja, herkenbaar. Maar 's avonds niet naar bed willen omdat je dan eindelijk iets voor jezelf kan doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och arme, slaap lekker, je hebt het nodig en meer dan verdiend! We zien je wel weer als je bijgeslapen hebt. Voor nu: trek dat dekbedje maar tot over je neus en slaap lekker... groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niks zo erg als een gebroken nacht. Sterkte en ik hoop dat je snel goed slaapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dank allemaal. Ik lig heerlijk te snurken hoor! (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is niks vermoeiender dan gebroken nachten, ik kan er helaas van meespreken. Komt er dan nog bij dat ik dikwijls niet meer de slaap kan vatten nadat ik er even uit moest :-(

    Ik heb soms het gevoel dat ik continue moe loop, alsof ik een chronisch slaaptekort heb, iemand die dat gevoel kent?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Droom zoete dromen zonder koude voeten in je rug.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier nog zo'n slaapwandelaar, als ik vannacht vier uurtjes heb geslapen, is het veel.
    ik denk dat ik er maar vroeg onderkr....zzzzzzzzzzzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je bent nooooit meer zo moe als wanneer je kleine kinderen hebt. Het goede nieuws is dat het over gaat. Dan lig je tot drie uur wakker om te horen of ze al thuis zijn. En daarna heb je niet meer zo veel slaap nodig. Het is altijd wat. Gelukkig kan je soms SOMS eens een keer geowoon bijslapen. Het is je gegund, Mammalien!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jou kennende laat je je niet kisten door een gebroken nacht. Oké, je kan eens een keertje snauwen, maar jij blijft overeind en doet wat je moet doen, sterker, ook nog wat je wilt doen. Ik heb bewondering voor iemand die twee banen heeft, een lang geen suffe echtgenoot (haha), drie schattige maar o zo aanwezige kindertjes en die dan toch nog kan genieten van tennis en mooie schoenen. Om maar wat te noemen. O ja, en die dan ook nog gaat voor een slank figuur en strakke benen. Petje af hoor.Zelf was ik in de tropenjaren een uitgewoond sloofje, dus ik weet waar ik over spreek. En inderdaad, als de jongste eenmaal naar school is ben je soms weer eens HELEMAAL ALLEEN thuis. Hou lekker vol en vooral: geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?