zaterdag 23 januari 2010

Eén klein meisje kan meer vragen dan tien mamma's kunnen beantwoorden

Ik leg uit: "Olifanten, die eten bananen met schil en al". Zij vraagt: "Mamma, wat is dat, en al?"

En dat is maar één voorbeeldje. We zitten weer eens in de fase "wat is dat" en "waarom doe je dat zó" (de boter van links naar rechts smeren in plaats van omgekeerd, de pakken sap achter de cola in de kast, de theedoeken opvouwen en niet strijken...)

Ook heel boeiend was het half uurtje in de auto vandaag waarbij dochter voorin mocht zitten. Waarbij ze elk (verkeers)bord onderweg nauwkeurig omschreef. "Mamma, ik zie een bord met een streepje zóóó en dan een blauwe pijl. En een zwart stokje. En de letter W van Worm, van Weg, van euh Water en Winter en er staat ook nog een paarse krokodil op. Wat betekent dat??"

Weten jullie hoeveel verschillende borden er in een half uurtje voorbij kunnen rijden? En hoeveel geluk je dan als moeder hebt dat je niet tegen andere auto's aanbotst als je én al die borden moet zien én nog op je dochters handgebaren moet letten ook? Maar het is wél leerzaam! Voor mamma's.

15 opmerkingen:

  1. leuk he, dat leerproces voor kindjes én mama's....... Gaat een leven lang door, denk ik:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha Anne Thomas is ook erg gefascineerd door verkeersborden. Als hij een parkeerbord ziet met een grote blauwe P roept hij enthoustiast "ow, de P,mijn lievelings!"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. IK smeer mijn boterham van rechts naar links, maar ik ben dan ook linkshandig! Maar nooit bij nagedacht. Je kan inderdaad veel van je kinderen leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij het bord voor voetpad, zo'n ronde blauwe met twee poppetjes erin, een grote en een kleine, vroeg mijn dochter: 'mama, waarom moeten alle kinderen hier hun mama een hand geven?'

    Groet, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach wat schattig. Wordt nog leuker als je ze gaat voorlichten.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, ik kijk er al naar uit!
    Maar die boterhammen blijven toch hangen. Ik doe dat van rechts naar links en ben toch rechtshandig...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha! Ze vragen je je oren van het hoofd! ;) Maar daar hebben we het voor over toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, dat van die verkeersborden is wel erg herkenbaar. Oudste heeft de laatste tijd veel verkeerslessen en moet ook de betekenis van borden leren. Ik moet zeggen dat ik vaak de mist in ga. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihihi, doet me denken aan de reclame die vaak aan het begin van een nieuw schooljaar te zien was, waarbij dat jongetje achterin de auto ineens roept: "Hé, de 'M'" en dan weet je.... nu rijdt de vader voorbij de MacDonals! :-)
    p.s. dank je wel voor je lieve woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die boterhammen en dat smeren, dat klopt nog wel, maar strijk je je theedoeken niet? En dan ga je me niet vertellen dat je werkster dat GÓED vindt??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, ik weet een oplossing, voortaan laat je je dochter de werkster 'aansturen'. Kijken wie er het eerst capituleert.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Annemiek: ja, haha, dat is wel een uitdaging ja. Ze kunnen allebei in ieder geval goed volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Mammalien: Wat lief, leuk en leerzaam! Wat een engeltje, deze dochter, koesteren mama, koesteren en dat ze maar met al haar vragen bij jou mag blijven komen. De mijne is 13 en durft gelukkig haar ziel en zaligheid open te leggen bij mama (mmm, kost me wel een weekendje Rotterdam, veel kledingzaken, koopgoten en andere onzin, zoals een fikse verkoudheid..nee hoor, ik koester dit ook, op mijn manier). En nou ga ik weer snel onder de wol, de rest van de blogjes komt morgen wel! Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pfff, pittig! Dat is moederschap voor gevorderden.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Heeft iemand de UIT knop al gevonden?

Ken je dat? Je schrikt wakker, 's nachts om een uur of vier meestal. En dan kun je niet slapen. Je hebt een goed stel hersens, dat overd...