dinsdag 12 januari 2010

De medische wetenschap

Ik zag gisteren een VPRO documentaire op Holland Doc (dus waarschijnlijk al een tijdje geleden voor het eerst op tv uitgezonden). Er werd gefilmd op de afdeling van een of ander ziekenhuis waar veel te vroeg geboren kinderen lagen. De artsen en het personeel werden gefilmd. Hoe ze daar tussen al die hele kleine en tere, nog lang niet volgroeide en vaak doodzieke mensjes zoveel mogelijk proberen te redden wat er te redden valt. De twijfels, de overwegingen, ook de heel persoonlijke meningen en emoties van het personeel. De gesprekken die ze voeren met ouders van de kinderen, ouders die natuurlijk hopen maar vaak ook goed beseffen dat het mis kan gaan. En dat het soms beter is om niet verder te behandelen, hoe moeilijk zo'n beslissing ook is. Een zeer indringende reportage, waar ik eigenlijk de hele dag vandaag nog aan heb zitten denken.

En dan knijp ik mijn handen maar weer eens dicht dat wij drie gezonde kinderen hebben gekregen.

8 opmerkingen:

  1. Ik heb het programma inderdaad een poosje terug gezien. Heel bijzonder en mooi in beeld gebracht. En dan besef je dat de medische wetenschap al heel veel kan, maar dat die veel te vroeg geboren kindjes ongelofelijk kwetsbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfff ... ben ik blij dat ik dat gemist heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze documentaire ook al eens eerder gezien. Heftig hoor.
    Later nog eens op internet opgezocht, onze jongte heeft nml op diezelfde afdeling,bij dezelfde artsen (een aantal) gelegen...
    Tranen met tuiten dus!
    (maar nu een rondhupsende, ondeugende peuter hoor!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Petra: heel goed om te horen dat het met de jongste van jullie nu wel goed gaat! En ik lees op je blog (snel even de link gevolgd) dat je binnenkort een nieuwe jongste hebt?!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ooit The Lost of Laura gezien. Zo ingrijpend! Nog steeds moet ik daar aan terug denken. Het gaat over een ouder koppel die uiteindelijk toch voor een kindje gaan en hoe ze hun zwangerschap ervaren. Het is allemaal non-fictie. Uiteindelijk wordt het geen happy end, maar sterft Laura. Vréselijk. Daar denk ik nu ook wel soms aan. Mijn kinderwens is vervuld, maar mijn man wil verschrikkelijk graag nog één kindje en we gaan er dus nog eens voor...Dit is bij ons de laatste dan en dan spookt zo'n story weleens door je hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De oudste heeft een weekje op neo moeten liggen, hij was met zijn 3kg860 en 52cm de grootste baby die daar op de afdeling lag. Gelukkig ging het hem echt goed, maar die andere kindjes... dat was toch soms even slikken. Zo klein, zo kwetsbaar,...
    Moeilijk.
    Als er dan alarmen afgaan aan allerlei machientjes, dan hou je toch telkens effe je hart vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. daar kan je niet vaak genoeg bij stilstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Soms is de weg ergens naartoe lastig - als de uitkomst uiteindelijk maar goed is!!!
    Ik benijd de mensen niet die zoveel stress hebben rondom zoiets moois als zwangerschap en geboorte...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Heeft iemand de UIT knop al gevonden?

Ken je dat? Je schrikt wakker, 's nachts om een uur of vier meestal. En dan kun je niet slapen. Je hebt een goed stel hersens, dat overd...