zondag 17 januari 2010

Chaos in de orde

Dames (waarom reageren er eigenlijk geen heren?!), ik weet het, het was een nogal banaal blogje, mijn schoenenblogje. Maar ze zijn mooi, en ik word zo blij van mooie dingen. En van schoenen. Maar een ander deel van me werd gisteren weer heel erg blij bij het zien van de documentaire op BBC Four: BBC Four, The secret life of Chaos.

Het ging over de vraag of chaos-theorie een antwoord heeft op vragen als: hoe zijn we hier zo gekomen? Hoe komen we van een universum dat begint met stof uit op intelligent leven? Hoe komt er orde uit wanorde? Hoe “besluit” bijvoorbeeld een groep eenvoudige gelijksoortige cellen dat er een paar van hen huidcellen moeten worden, een paar andere organen gaan vormen etc, en ze zo tot een echt mens gaan uitgroeien… zónder dat daar een stoere militaristische leidercel in het midden heel hard staat te schreeuwen?

Onder meer wiskundige Alan Turing (vooral bij ons als kunstmatig intelligent studentjes bekend vanwege zijn Turing Machine) heeft toch erg zijn best gedaan om in ieder geval het chemisch proces wiskundig mooi te beschrijven. The devil - of God - is in the details.
Ook wel weer heel jammer trouwens, dat zo'n originele en slimme wetenschapper dan weer veel te vroeg aan zijn einde is gekomen. Als een soort sneeuwwitje, door het eten van een vergiftigde appel, omdat men zijn homofilie niet zo waardeerde (lees hier meer over Turing en hoe het allemaal zo gekomen is).

Maar die schoenen, die wil ik ook hebben. Of desnoods andere, die net zo mooi zijn (want na drie zwangerschappen zijn mijn ogen wel eens groter dan mijn maag voeten.) En een rokje erbij. En gladde strakke benen. Maar ook die komen er aan. Lees volgende week meer.

12 opmerkingen:

  1. Doe mij ook een paar van dat soort benen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat? Volgende week? Waarom? Ga je soms op vakantie, een weekje wellnesscenterachtigiets?
    Je blogje over de schoenen was niet banaal, schoenen (laarzen) zijn een eerste levensbehoefte, ook voor mij. Je overstap naar dit onderwerp is wel een grote, poeh, ik heb even zitten googlen en die documentaire lijkt me heel interessant.
    Hoe het kan? Ja, het is een vorm van weten, van zelforganisatie, in de oosterse geneeswijze wordt van chi gesproken. De innerlijke kracht die besloten ligt in elk organisme, in elke cel om uit te groeien tot precies dat wat nodig is. Hoe weet een kastanje dat ie een boom moet worden. Sterker nog, in elke kastanje schuilt de potentie om uit te groeien tot een boom (ik heb bewust even voor een kastanje gekozen ipv een beukenootje).

    Maar ik weet niet of dit dezelfde lading dekt. Zou eerst die documentaire eens moeten zien. Serieus onderwerp voor de maandagmorgen, daar hou ik wel van. Zit je op je werk soms?

    PS. Is Jos hierboven een man? Zie je als je maar over de goede onderwerpen schrijft (benen) dan reageren ze vanzelf..

    PS2. Waarom ik toch iets met paarden wil ondanks mijn angst, is omdat ik ze prachtig vind, geweldige lieve en misschien wel intelligente dieren. Het trekt me enorm.

    Fijne dag, groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was natuurlijk grappig bedoeld, Jos, hopelijk heb ik niemand beledigd. Wrsl. nee bij nader inzien is dit wiskundige raadsel ook wel iets voor mannen om op te reageren, dus wie weet..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jos: natuurlijk, voor jou wel!

    @Roelien: ik ben bang dat deze documentaire, en ik, wat meer van de exacte kant zijn dan Chi, het moet namelijk wel te vatten zijn in chemische, fysische en wiskundige formules (-;

    @Roelien en Jos: haha, dit lijkt me een prima onderwerp voor Natasja Froger, een echte "blogburenruzie". Zie http://toetje.punt.nl/?id=471744&r=1

    @Lottebees: daar ben jij veel te jong voor. Wacht maar af.. (Ik heb volgende week vast ene heleboel bezoekers! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Roelien: enne, neuh niet op mijn werk. Helaas is dat stukken minder interessant. Bedenk ik elke (vrije) dag als ik wel met interessante onderwerpen bezig ben ~-;

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar was ik al bang voor dat het veel ingewikkelder was: chemische, fysische en wiskundige formules...En wat blogruzie betreft: alsjeblieft niet, ik haat ruzie...Maar laat ik eerst die link naar toetje maar eens lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O en Roelien, nou hoop ik niet dat ik JOU beledigd heb... ik probeerde alleen maar even (wat onhandig) uit te leggen dat ik me zelf, heel persoonlijk, meer thuisvoel bij het exacte en het (westers) wetenschappelijke. Wat niet wil zeggen dat chi of oosterse geneeswijze onzin is of dat ik daar geen interesse voor heb.

    Pff... nou hou ik op met reageren op mijn eigen blog. Wie weet lees je het niet eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel interessant, moet die documentaire ook maar even, zien. Trouwens, lijken de boeken van Richard Dawkins, evolutionair bioloog, je niets?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tuurlijk lees ik het, want ik kom af en toe even kijken of er iemand nog iets zinnigs heeft gezegd over dit onderwerp. En nee, ik ben niet beledigd hoor, ben je gek, straks zitten wij nog met z'n 2-en bij mevrouw Froger op de sofa....

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zal ik als man ook eens reageren?
    De schoenen vind ik mooie elegante en op het eerste zicht ook nog degelijke schoenen.
    Maar ze moeten ook nog goed zitten he.
    En als daar nog mooie benen inpassen ....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Pelgrim: ja leuk! Ik ben dol op reacties! Ik ga mijn best doen op die benen...

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!