donderdag 24 december 2009

Van de hoge

Zijn jullie dapper? Wie durft er van de hoge duikplank?

Nou, mijn zoon van zes dus wel. Een turf of vier hoog (wat is de wisselkoers van de turf tegenwoordig?) en twintig kilo schoon aan de haak. En dan gewoon van de “hoge”. Van pappa heeft ie het niet. En van mij al helemaal niet. Die kolere-duikplank die me gedurende het hele jaar vóórdat we op de lagere school “schoolzwemmen” kregen letterlijk heel wat nachtmerries bezorgd (een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest etc etc). Omdat een of andere nitwit van de klas boven ons had verteld dat je daar dan af moest. En omdat ik nogal goedgelovig was en me bij voorbaat al overal druk om maakte.

Zoon en vriendje R. hebben allebei hun B diploma en om dat te vieren hebben de mama's ze eens flink uitgelaten in het heerlijk verwarmde tropische zwemparadijs in het naburige vinexdorp. Toen ze een keer of honderd van de lage duikplank waren ge-dubbele-flikflakt was voor de badjuf tijd om de lage duikplank af te sluiten en de hoge te openen (blijkbaar kunnen ze niet tegelijkertijd). En twee paar smekende blauwe ogen staarden ons aan. Mag het? Umhpf. Slik. Vooruit. Maar GEEN bommetjes, geen duiken.


Met de plaatsvervangende zenuwen in mijn lijf zag ik hoe de twee mannetjes tussen allemaal veel grotere kinderen naar boven kropen. Zoon eerst. Heel voorzichtig. Teentjes op de rand, goed kijken. Armpjes boven zijn hoofd, standje potlood, en floep. Daar schoot hij het water in. En even later kwam hij gelukkig ook weer boven. Wat een triomfantelijk gezichtje! Nog een keer, nog een keer zou hij geroepen hebben als hij een teletubbie was geweest. En mamma is trots.

16 opmerkingen:

  1. Whaa, dat durf ik dus echt niet! Eens een schijtlaars, altijd een schijtlaars.

    Errug dapper van die jochies!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, goed zo! Heerlijk om dit te zien toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat KNAP...hier iemand die op een krant al angszweet krijgt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zzuper dapper van die Schwarzenegger!
    (wisselkoers: 1 turf=30x15x10cm en nou ben ik natuurlijk benieuwd; hoeveel turven was die hoge nou???)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Tikje Wit: ha, die berekening kan ik maken... 10 turven! Maar voor mijn gevoel waren het er minimaal 25 (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha heerlijk! Ik herinner me nog de knoop in mijn maag als ik daar eenmaal stond.....wahhh!!!, maar ik DEED het wel! En daarna was ik net zo trots als jouw zoon!! Het geeft een heerlijk triomfantelijk gevoel! Leuk logje van een trotse moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stoer hoor, van die zoon van je! Nu maar hopen dat het geen hobby van hem wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'Standje potlood' doet het altijd goed van welke duikplank dan ook. Heel stoer van jouw turfje: de koers stijgt met zo'n dapper kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Brrr, wat klinkt dat eng. Hartstikke goed van jou als moeder dat je je angst overwon!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, stoer hoor! Ik zwem sowieso nooit, dus of ik het durf? ;-)
    Fijne kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach, het is zo duidelijk als wat. Die stoere genen heeft hij natuurlijk van zijn tante! Die nooit een zwemdiploma heeft behaald (want het schooljaar eindigde voor ik naar het diepe werd gepromoveerd) maar die in de zomervakantie, bevrijd van alle knellende schoolbanden, zichzelf heeft leren zwemmen en toen, ja inderdaad, eerst de lage, vervolgens de middelste en uiteindelijk de hoogste springplank afging. Zonder het thuis te vertellen natuurlijk.Maarrrreh.., toen was ik al 11 hoor en weet je: ik durf nog steeds mijn ogen niet open te doen onder water en duiken? Nee, brrrr doodeng........

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ben een schijtert op de hoge.
    niet verder vertellen, maar een paar jaar geleden ben ik achteruit het trappetje weer afgelopen, dwars tegen de stroom in.
    ik durfde echt niet meer!
    dus je mag wel zeggen dat je een hele dappere zoon hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel, heel stoer. Vet gaaf, heet dat geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!