dinsdag 1 december 2009

Relax, mamma

Druk, haast, stress. Ik ren mezelf voorbij, ben de hele dag druk, máák me druk. En ik doe het mezelf en mijn familie aan. Maar ja, ik móet nou eenmaal vanalles van mezelf: belangrijke, minder belangrijke, en gewoon idioot stomme dingen. Zoals het gratis blaadje lezen dat onze verzekeringsmaatschappij ons opstuurt ik ben zo blij dat de janee sticker weer op de brievenbus zit, want mén wat een werk om al die aanbiedingen van Hema en Kruitvat door te bladeren elke dag. Eigenlijk weet ik dat het niet interessant kan zijn, maar toch... ik voel me soort van verplicht het snel door te nemen. Je weet maar nooit wat je mist.

Dus als de kinderen dan eindelijk in bed liggen en alle verhaaltjes (voor)gelezen zijn kruip ik, met het bewuste "magazine" in het warme bad waar ik de hele dag al naar uitgekeken had. En wat blijkt, lees ik daar zomaar een column die wel voor mij geschreven moet zijn.

De schrijfster pleit voor het uitbreiden van de drie R's met een nieuwe R van 'Relax'. En dan met name de ouders. Dus loop eens door het bos ipv het zoveelste pretpark te bezoeken, las ik. Bak appelflappen. En toen viel het kwartje. Niet dat ik bakken kan hoor, of leuk vind. Maar wel dat één van de dingen die ik juist niet meer "moet" is voortdurend op zoek naar "vermaak" voor mijn kroost en me zorgen maken om mijn kroost, maar dat is moeilijker af te leren. Die willen namelijk ook wel eens rust.

Mooi. Goed voornemen dus. En laten we om te beginnen die ouwe kerel met veel te lange baard en rode jurk het land maar weer eens uitschoppen. Morgen is er spelletjesochtend op school, 's middags mogen we met zijn allen naar de Sint op mijn werk. Bij papa's werk zijn ze vorige week al geweest. Donderdag pietengym, vrijdag sinterklaasfeest op school, pakjesavond. En tussendoor nog hier en daar wat schoenen zetten en ophalen. Het was even leuk, maar nu is het op. En dat is te merken aan de bleke bekkies, de gespannen zenuwen en de veel te lange tenen van de oudste twee. Wij zijn met de hele familie toe aan een heeeel saai weekend waarin we lekker helemaal niets moeten.

12 opmerkingen:

  1. Tja, veel van wat er gebeurd rondom sinterklaas wordt toch echt door de ouders zelf goed gevonden. Je hoeft niet op iedere uitnodiging 'ja' op te zeggen. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel verstandig Mamalien! Doe maar een stapje terug hoor, je kids krijgen er niets van. Dat is ook één van de redenen dat we geen Sinterklaas meer vieren nu de kids hier ouder zijn. Ik moet zeggen: héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken helemaal wat je schrijft. Dit jaar hebben ze hier voor het eerst geen schoenen meer gezet (op actie van jongste na zoals ik had geblogd) en hebben ze geen sintfeesten op het werk en sport meer bezocht. Het enige dat speelt, is de surprise-avond in familiekring op zaterdag (waarvoor ze lootjes hebben getrokken) en sinterklaas op school op vrijdag. Heel veel rust geeft dat en heel veel minder spanning!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja en naar het bos gaan is echt superontspannend. Nadat ik de kinderen naar school heb gebracht en voordat ik naar mijn werk ga, loop ik een half uur met Storm in het bos (als ik een drukke dag heb, doe ik dat al voor die tijd, dus om 07.30 uur) en dat is gewoon heerlijk. Er is niemand in het bos, pure meditatie! Kwestie van doen, jij houdt toch van hardlopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dat sint gedoe dit jaar echt in 1 week gepropt. Eerst zaterdag kindlief meegegeven aan pappa die hem een weekendje meenam richting den haag voor sint bij zijn werk. Maandag alle inkopen gedaan en vrijdag sint op school en op judo, zaterdag echt sinterklaas thuis en dan is die man alweer weg.

    Ik ben heel blij dat zoonlief echt wel al twijfelt, want hij probeert niet elke avond z'n schoen te zetten en is er niet heel zenuwachtig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Toaske: je hebt gelijk. Het is ook vooral mijn fout, ik denk dat de kinderen de hele dag topvermaak moeten hebben, tot ik er zelf bij neerval (en zij al eerder zijn omgevallen). Zo durf ik ook geen vakantiehuisje te boeken waar niet EN een superzwembad EN een ballenbak EN ... aanwezig zijn. Stel je voor dat ze zich gaan vervelen (suffe grijns)

    Sint is trouwens een van de dingen die ik niet snel zal schrappen, vond dat zelf altijd zo leuk. Maar 1 avond ipv 6 keer is ook genoeg...

    @Roelien: goeie tip, bos ipv schoonmaken en opruimen thuis, werkt ook in het kader van "relax mama". Jammer van al die griezelige loslopende honden (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedzo Mammalien, dat je leert van de racties!!! ;-) Echt, hoor, 'niet alles willen' is zó bevrijdend! Je kinderen en jezelf worden er veel gelukkiger van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedzo ontspan !!!!
    En die Sint idd terug naar je eiland....pff wat een gedoe rond die ouwe ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt helemaal gelijk: wij hebben gelukkig de zondag-eredivisiedag. Dan kijken Oudste en Manlief Feijenoord en de andere kinderen doen niks....met een bak chips. Kinderen hebben ook recht zich te vervelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sint op het werk doen wij gewoon niet. Geeft al veel meer rust. Sint op de sportclub dan weer wel, maar dat is dichtbij. Je hebt gelijk; RELAX is belangrijk. Succes met je voornemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Help! Wat staat mij allemaal te wachten?!
    Hier een meisje dat net begint te geloven. Waar we dus heel hard aan moeten werken: liedjes leren zingen, die schoen leren zetten enzo.

    Maar ik weet nu al: over een paar jaar gaan we dus echt niet meer bij schoonfamilie, mijn familie en dan ook nog op mijn werk, zijn werk, en in de supermarkt en, en, en. Echt. Dat gaan we dus niet doen. Nooit. Sinterklaas is een leuk feest, maar we moeten het niet overdrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Herkenbaar! Hier viel de Sinterklaasstress nog wel mee, tot ik de school surprise van mijn dochter Teuntje zag.

    Ik zou dus willen beweren dat veel van de Sinterklaas overkill van buitenaf komt!

    Zelf vieren we het gezellig morgenmiddag bij ons thuis, en Sint komt niet op bezoek. Hij zet alleen de zak voor de voordeur.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?