donderdag 17 december 2009

Irritant

Op mijn werk hangt dit lijstje aan de muur van mijn kamer (eh, part-time kamer, opgehangen door een andere nomade met laptop). Top 10 managementjargon, meest irritante uitspraken.

1.Je ding doen
2.een stukje
3.proactief
4.zeg maar
5.doorcommuniceren
6.stakeholder
7.definitief eindconcept
8.out-of-the-box
9.oké
10.dicht bij jezelf blijven


En dan heb je nog "er een plasje over doen" of "ik ga dit even tegen je aanhouden". Arggh.

Ook ik erger me blauw aan al die mensen op kantoor die elkaar na praten, blijkbaar willen laten horen dat ze tot een bepaalde groep behoren.

Op deze site vond ik nog een lijstje:

-hun hebben
-de kids / kiddoos
-ik zeg: doen
-dat is (niet) mijn ding
-zeg maar
-ik irriteer mij aan
-helemaal leuk / goed
-(krediet)crisis
-(ja) duh
-weet je (wel)
-naar de mensen toe

Aan welk woord / uitspraak kunnen jullie je ontzettend ergeren?

Ps. hebben jullie het gedicht van Willem Wilmink gelezen dat ik hier net vond?

17 opmerkingen:

  1. Nou, daar hoef ik geen seconde over na te denken. De eerste :"Doe GEWOON!"(wat is dat dan, gewoon doen?)en de tweede is :"Het leven gaat door"
    Geweldig gedicht. Ik zal het vanavond aan Leo laten lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er nog een paar, van bij ons op kantoor (ambtenaren! dus dan weet je het wel): 'escaleren', 'opschalen', en inderdaad 'final concept'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan moet je echt het boek van Paulien Cornelisse lezen Taal is zeg maar echt mijn ding...zo herkenbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat dacht je van: er vol in gaan, erop erop OP die bal, dekkuh, dek je mannetje: zomaar wat kreten van langs de voetballijn.
    Of deze: waar ik persoonlijk nou wel eens tegen aanloop. Of: kind (dat zeggen mensen heel vaak tegen mij, gek he? ook wel lief, dus niet irritant genoeg). Dan maar deze: mevrouwtje of vrouwtje.
    Wat managementtermen betreft: daar weet ik niks (meer) van. Werk al tien jaar voor mezelf en ik praat nooit in dat soort termen. Duh daarentegen zeg ik wel heel vaak (tegen de kinderen).

    Dat boek is inderdaad erg leuk en het gedicht ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vrouwe Lien,
    Deze mijnheer is er ook mee bezig:
    http://irritaal.web-log.nl/
    In Vlaanderen is de meest irritante uitspraak ongetwijfeld 'naar... toe'. Mensen die denken interessant te moeten doen, gebruiken ze constant: naar de medemens toe, naar verantwoord bestuur toe, naar gebruiksvriendelijke openingsuren toe... Om gek van te worden! Je tenen krullen in je schoenen.
    En als je iemand vraagt of hij nog advies heeft voor z'n jongere collega's, dan krijg je natuurlijk te horen 'dat ze vooral zichzelf moeten blijven' en dat soort onzin.
    Ook vaak gehoord ten onzent: een stuk. 'Een stuk verantwoordelijkheid opnemen.' Of nog (hulpverleners en begeleiders): het ***gebeuren. Het eetgebeuren (!), het speelgebeuren :-(, een televisieMOMENT (AAARGH!!!).
    Je kunt wel blijven doorgaan. Wie lanceert zo'n dingen toch?
    Leuk logje, overigens.
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. was hier vanochtend al es komen kijken en wou toen ook refereren (mss op zich ook al wel zo'n irritante uitspraak) naar dat boek Taal is zeg maar echt mijn ding, maar wist toen de titel niet meer precies (hihi) én eveneens wou ik wat Vlaamse irritaties meegeven, maar ik kwam er toch wel op geen één zeker... en nu... is dat hier allemaal al opgelost voor mij zie! zo makkelijk gaat dat dus!
    op zich wel grappig dat die taal in Vlaanderen toch zo verschilt van die van jullie hé!
    Out of the box vond ik overigens wel een goeie toen ik die voor het eerst hoorde van mijn (Nederlandse) vriendin... hier wordt dat echt niet zo vaak gebruikt, en dan is het al heel wat minder irritant hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gedicht is prachtig. Ik 'erger' me wat taal betreft vooral aan de vele taalfouten. Niet zozeer aan woorden. Het gedicht is prachtig en hij heeft nog gelijk ook! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij hebt gewoon een dagje in ons managementteam rondgelopen, die bezigen alleen maar taal vol "stakeholders, out of the box, definitief eindconcept". Waardeloos, waar-de-loos!
    Leuk logje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor deze post/log! Ik heb even lekker kunnen lachen. Ik woon sinds drie jaar in Amerika en deze uitspraken mis ik inderdaad niet! Al hoewel, nu dat ik ze al lang niet meer heb gehoord....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oooooooh inderdaad!

    - dan heb ik zoiets van
    - uitrollen (van iets organisatorisch)
    - voor de zichtbaarheid
    - zal ik maar zeggen (10 keer per zin)

    er schiet me vast nog meer te binnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, zeg maar, eigenlijk heb ik zoiets van irritante woorden zijn niet mijn ding.
    Taal is zeg maar echt mijn ding, dat boek gaat hier precies over.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik irriteer ;0) me in logjes voornamelijk aan dat de stijl van een hoop loggers ineens erg op elkaar is gaan lijken en bijna iedereen het ineens heeft over 'U' en 'Mensen' .

    Verder vind ik het woord 'Meid' afschuwelijk, daar krijg je mij echt mee op de kast.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Jeanette, meid, ik wist dt helemaal niet! Haha, dat is nou net een van de woorden uit de lijst die ik wel gebruik... maar zal het proberen te onthouden (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan me verschrikkelijk ergeren aan modewoordjes in het algemeen (niet alleen op het werk). Zo was het een tijdje immens hip (in Vlaanderen) om in plaats van 'ja' met 'absoluut' te antwoorden. Heb ik daar de muren van opgelopen zeg! Het werd zo erg dat ik begon te hopen dat interviewers op TV eindelijk eens vragen zouden gaan stellen waar een neen op verwacht werd, maar toen gingen al die hipperds met 'absoluut niet' antwoorden! Ik kan er ook echt niet tegen dat (sorry Hollanders), Hollanders dus, een telefoongesprek met 'hoi' afsluiten. Dat klopt dus echt niet hoor! En het ge-yoooh uit Vlaanderen heb ik ook nooit gesnapt. Dat begon bij de jeugd, wat ik nog kon snappen, maar opeens legden zelfs opa's af met yoooooh... prrrrrt, dan draai ik door.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Manou: "opeens legden zelfs opa's af"... haha, dat klinkt voor een "Hollander" ook wel heel grappig! Maar je hebt gelijk, Hoi is stom. Heb dat jaren gevonden, en toen opeens, deed ik het zelf ook. En nog steeds. *Schaam* Absoluuut, daar doe ik absoluuuuut nog niet aan mee (-:

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?