maandag 21 december 2009

Hardlopen is niet voor watjes

Wat ik mij als beginnend en nogal wattig hardloopstertje afvraag: hoe doet een mens dat? De net opgebouwde conditie bijhouden in dit winterse weer? Het schema dat afgelopen zomer zo netjes was uitgestippeld netjes afwerken als het weer zo slecht meewerkt? Ik had voorgaande weken al een probleem met de herfstachtige natte en stormachtige dagen. Met veel moeite en geduldig wachten op mijn kans (oppas in huis, het weer niet al te slecht, eten voldoende gezakt en buurvrouw X. niet op de loer, geen honden te bekennen binnen een straal van 10 km en de sterren in de juiste stand voor een geslaagde run) kon ik dan toch nog in ieder geval één keertje per week rennen.

Maar het wordt alleen maar kouder. Misschien moet ik eens echte hardloopkleding aanschaffen i.p.v. die zomerse tennisbroek met t-shirtje en de trui van manlief. Want áls ik al ga, dan warmen die benen en dat middenlijf na een tijdje wel op, maar de rest? De afgang van het na 5 minuten thuis komen mijn ijzeren wil wint het steeds nét van het gezeur van mijn bevroren neus en vingers om niet op te geven, maar dat duurt nog maar een paar graden celsius, ben ik bang.

Maar goed. Nu heb ik echt een goed excuus. Er ligt sneeuw. En dat is niet alleen koud, ook enrom glad. Levensgevaarlijk ook. In ieder geval te moeilijk om te lopen. Dus ik blijf binnen. Schrijf een brief aan Santa Claus over een hardloopband die ik boven op zolder kan zetten (warm en droog lopen met uitzicht op ijs en sneeuw). En ondertussen lees ik logjes van rennende tbm Nicole en het logje van Repel, die ik om meer dan één reden erg dapper vind.

9 opmerkingen:

  1. Stiekem zou ik ook graag wel zo'n handige loopband willen. Ik doe dingen namelijk graag gewoon lekker alleen.
    En daarbij, geen gezeur voor oppas, irritante buurvrouwen of slecht weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind hen ook zo dapper als ik hun logjes lees! En nee joh, je moet nu je leven niet wagen hoor om te gaan hardlopen! Met kerst in het ziekenhuis met een nieuwe heup is ook zo ongezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de voorbije week hier geen hardlopers gezien en er zijn er hier wel veel. Dus sus je geweten: momenteel is het echt geen weer om te lopen.
    Zelf heb ik ook jaren gelopen, maar nooit in de sneeuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu de sneeuw vele centimeters hoog ligt ben ook ik even afgehaakt. In eerste instantie was zelfs de sneeuw geen excuus, omdat je door 'chi running' geen last hebt van de sneeuw, maar er zijn grenzen!

    Mijn excuses om niet te gaan lopen worden steeds minder talrijk.

    Verkeerde kleding vind ik een goeie! Misschien moet ik mijn hardloopkleding naar de kringloop brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, hoeveel logs heeft Nicole wel niet? Ik vind hardlopers sowieso erg stoer, het is not my cup of tea zal ik maar zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, knap dat zij wel buiten met dit weer gaan hardlopen. Ik ga zelfs niet eens naar de sportschool omdat de Chef met de auto naar de camping is en ik niet op de brommer durf... maar ik ga ook niet buiten lopen hardlopen... Je zou er toch ook zomaar van kunnen bevriezen onderweg! Moeternietaandenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En nu moet ik een beetje blozen...

    ...een beetje boel blozen.

    Dank je wel voor dit compliment! Ik heb mijn (hardloop)schoenen alvast uitgetrokken, dan kan ik ernaast gaan lopen...

    Een ding moet me van het hart: ik heb een heus loopsetje gekocht, en dat helpt wel hoor. We blijven vrouw en ijdel per slot van rekening. De uitverkoop is nu: als je nu iets moois koopt en met jezelf afspreekt dat zodra de sneeuw gesmolten is...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb zo'n hardloopband...hij staat te verstoffen, want ja thuis ben je bereikbaar voor iedereen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Mw W.: tja, dat is natuurlijk wel een nadeel!(Wat kost ie? (-:)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Sneeuwmama

Hard denkend over een nieuwe blognaam, nieuwe blog, kwam ik er achter dat ik deze nog niet op kan geven. Het Mammalienen is gewoon nog zo...