zondag 6 december 2009

Groen, groener, groenst

Het is je vast niet ontgaan, vandaag begint de klimaattop in Kopenhagen. En hopelijk wordt het een groot succes want er is wel het een en ander te doen op klimaatgebied.

Om te zeggen dat ik niet zo millieubewust was is een understatement. Maar in de loop van de jaren word ik wel steeds "groener". In ieder geval zie ik het belang ervan in, probeer me te verdiepen in wat wel en niet "slecht" is en doe mijn best. Dus let ik goed op het scheiden van afval, het weigeren van plastic zakjes, het hergebruiken van kopjes (en ook de kartonnen bekertjes op het werk ja). Nou nog wat vaker fietsen in plaats van met de auto. Eén van de goede voornemens. GelukkigHelaas kan Quintijn nog niet zo goed zitten in het kinderzitje op de fiets, dus vandaar dat het voornemen staat voor over een paar maandjes als het lente is als hij stevig genoeg zit.

En jij? Wat doe jij voor het millieu?

12 opmerkingen:

  1. Afval scheiden, spaarlampen in huis, een auto (dus ik altijd op de fiets of lopen). Dat is wel het belangrijkste, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja er valt zeker wat te doen aan het klimaat, ik heb al spaarlampen in huis, ga wat vaker met de fiets, en vaak hergebruiken we papier etc. Ik houd wel van de natuur dus die mag niet zomaar verdwijnen toch?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. spaarlampen, zuinige wasmachine en sindskort een hele zuinige droger, die zo min mogelijk gebruikt wordt, afval scheiden(nu ook plastic) en in de zomer ook groenten uit eigen tuin.
    Dat laatste vooral omdat het lekkerder is en gewoon heel leuk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eh...afval scheiden. oud papier op laten halen, en o ja, ik heb dit weekend de oude frituurvet weggebracht.
    wel met de auto, dat dan weer wel :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij worden ook steeds groener. We hebben overal dubbel glas gestoken in ons nieuwe (oude) huis, we gebruiken spaarlampen, scheiden afval (maar dat doen we allang), de verwarming staat nooit hoger dan 20 graden, we doen bijna alles te voet of met de fiets en hebben een energiezuinige auto gekocht (ik heb hem wel pas in januari), ik koop veel tweedehands (soms niet altijd makkelijk), we eten bijna uitsluitend vegetarisch , enz, enz, ...we doen best al veel, maar nog niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik stem al mijn hele leven groen, vind het dus wel behoorlijk belangrijk allemaal ja! en puur persoonlijk doe ik wel wat maar het kan altijd nog beter natuurlijk...
    had pas een auto toen ik 32 werd en 'm écht nodig had voor het werk bijv, maar nog steeds probeer ik zoveel mogelijk met openbaar vervoer en fiets te doen, al moet ik eerlijk toegeven dat die auto toch ook wel ehel makkelijk is hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uhhhh.....uhhhhhh.....uhhhhhhh......
    papier scheiden we........en that's it.
    En we doen ook aan uhhhhhh... ik heb denk ik 2 spaarlampen in huis .......en uhhhhhhhh ik fiets of loop veel maar dat komt omdat ik midden in het centrum woon.....en ik uhhhhh doe eigenlijk niet zoveel voor het milieu bedenk ik me .... moet ik me nu schamen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou ik ben zo'n sukkel die altijd fietst, die al het gft-plastic-papier, chemisch en rest scheidt, die ongeveer de helft van het jaar vegetarisch eet (ik ben een vaaagetariër), die onbespoten biologische groentes eet, die met de hand afwast en de droger de helft van het jaar (voorjaar/zomer) niet gebruikt, maar... ik heb geen spaarlampen. Nee, dat vind ik dus niet mooi. Ik heb lampen (kroonluchters en franse frutsellampen) waar echt geen spaarlamp in past. En hoe rol ik door deze test?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Papier, plastic en glas apart houden. Groenafval apart houden. Chemisch afval afpart. Een paar spaarlampen in huis. Met de fiets naar het werk. Geen troep in de natuur gooien. En de kinderen leren dat ze zuinig moeten zijn met alles om hen heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eens, eens, eens. Zou het komen omdat we moeder zin geworden dat we steeds groner zijn? Dat we ons realiseren dat onze kinderen moeten leven in de puinhopen die wij achterlaten?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik probeer echt best goed op te letten, maar ik vlieg zoveel, dat dat volgens mij alle andere dingen teniet doet. Maar ja, ik moet af en toe vliegen he?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe ook alle gebruikelijke dingen zoals afval scheiden en papier laten ophalen. En verder heb ik een kunstboom. telt dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?