maandag 28 december 2009

De hemel van Finkers

Een dag nadat het op tv was heb ik hem gekeken (manlief houdt er niet zo van): de voorstelling van Herman Finkers, "Na de pauze". Een voorstelling waarin hij open, ontroerend, luchtig, grappig en soms voor zijn doen zelfs serieus praat over zijn ziekte CLL, chronisch lymfatische leukemie. Een hele nare ziekte, waar helaas onze lieve buurvrouw ook aan lijdt.

Knap gedaan, hoe hij tussen de regels door liet horen hoe het hem de afgelopen jaren is gegaan. En hoe hij nu tegen het leven en de dood aankijkt. De sympathieke manier waarop hij over geloof (hoop) en wetenschap praatte. ("Ze moeten me eerst maar eens wetenschappelijk bewijzen dat de hemel NIET bestaat")

Ook mooi vond ik het stukje het over school. Over het door hem gehaatte platte reductionisme, dat 1 plus 1 altijd 2 moet zijn, het doodt alle poëzie. Pas toen een kapelaan op zijn school kwam, begon hij weer adem te krijgen, toen kon opeens die 1 gewoon 3 zijn. “De kapelaan barstte van de verhalen met Ruimte. Zo zei hij: ‘God is het begin van alles… Voor God was er niets… En Maria is zijn moeder!’” Credo quia absurdum.
Hoewel ik zelf meer van de eerste soort ben die graag bewezen ziet dat alles klopt, bewonder ik hem zeer om het verlangen naar die ruimte.

En tot slot het simpele en daardoor juist zo ontroerend mooie liedje over de hemel, waaruit hier een stukje van het refrein:

Daarboven in de hemel zien wij elkander weer
daar drinken wij een glaasje met Onze Lieve Heer
Ook hij die nooit geloofde heft daar met ons het glas
en kan dan maar niet geloven dat hij ooit op aarde was.

Laten we hopen dat hij gelijk krijgt. Wie heeft de hele tekst voor me?

8 opmerkingen:

  1. Ik heb een klein stukje gezien van zijn show, en pikte inderdaad ook op dat er behalve grapjes ook diepe ernst in zat.

    Mooi dat refrein. Het doet met denken aan een boektitel: 'Het refrein is Hein'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn moeder had het er vanavond ook over. Ik heb het niet gezien helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het prachtig zijn show! Hij is ontwapenend humoristisch en kwetsbaar en hij kan bepaalde dingen zo mooi en diepzinnig zeggen dat ik er stil van werd. En als je de hele tekst wilt: even kijken bij 'uitzending gemist' daar kan je de hele voorstelling bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb de uitzending zelf niet gekeken maar hoor er velen over praten! Als je de titel van het lied weet, kan je het misschien wel vinden op deze site: http://lyricskeeper.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ik heb de show ook gezien en vond hem ook al zo prachtig , had Finkers nog nooit gezien maar was aangenaam verrast .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het een ontroerende voorstelling met een lach en een traan. Lekker cynisch af en toe maar hij kan het maken omdat hij het zelf heeft meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het meeste hebben wij gelachen om dat stukje waarbij hij religie en seks door elkaar haalt, als God handtastelijk wordt (de boezem van mijn vrouw, daar zie ik Gods hand in).
    Broodnuchter geloof, dat heeft toch wel iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als er nou vanavond niets op tv is... kijk ik het op uitzending gemist. Want Finkers is Goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Hoe kom je de donkere dagen voor kerst door?

De donkere dagen voor kerst zijn weer aangebroken, ik ben van de leg. Om zes uur, soms half zes klaarwakker en vol met plannen. Helaas slaap...