zondag 8 november 2009

Vallende blaadjes

Het is fraai herfstweer, de zon schijnt vollop op de prachtig gekleurde bladeren. En die kleur vult dus onze hele tuin,want bovenop hebben we er nog een paar aan de bomen hangen, maar ook de grond ligt bezaaid. Mooi!

Maar dan komt er ineens toch een soort gek stemmetje in mijn hoofd die roept dat die bladeren moeten worden opgeruimd. De tuinen van de buren zijn namelijk ook brandschoon geveegd. Ik heb vandaag toch niet zoveel speciaals te doen dus euh, ik pak mijn rol vuilniszakken en een paar handschoenen en ga als een dolle staan graaien tussen die enorm grote platanenbladeren. (En waarom? In het bos staan toch ook geen kabouters of gemeentemannetjes met een prikker en een vuilniszak bladeren te prikken?)

Zes zakken heb ik vol inmiddels, en eigenlijk ziet de tuin er nog precies hetzelfde uit als hiervoor. Erger, want in het voorbijgaan heb ik ook de snoeischaar nog even in de uitgebloeide asters gezet en in de klimop die probeert de macht over te nemen Maar mijn schoonmaakdrift is in ieder geval weer even gestild. En mijn half uurtje beweging heb ik ook alweer gehad.

Manlief en oudste kinderen konden het niet meer aanzien en zijn gevlucht naar het indoor-speelparadijs, dus Q. en ik zijn vrij om te gaan waar we willen. Mooie herfstwandeling maken maar. Door de bladeren in het parkje hier tegenover.

7 opmerkingen:

  1. Jij hebt dus een soort van last van een najaarsschoonmaak, eigenlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook last van dat soort najaars schoonmaak driften. Nu is het vooral binnen bij mij.
    Buiten is weinig nuttig nu, want komend jaar gaat de hele tuin op de schop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is heerlijk om nat rottend blad op te ruimen, weg ermee, het maakt letterlijk schoon in je hoofd en als je wel weer door afgevallen bladeren wilt lopen dan kan dat volgende week wel weer want er valt nog steeds genoeg..
    Dat is het leuke van herfst, je bent nooit klaar en als je wel klaar bent ligt er opeens een laag sneeuw op je tuin....Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn buurvrouw rent elke dag opnieuw weer in blinde paniek naar buiten om te voorkomen dat er ook maar een enkel blaadje haar maagdelijke gazon zal ontsieren. Die blaadjes, die komen van de enorme Es in onze tuin (staat op gemeentegrond, dus mooi niet dat het onze schuld is, ha!). Ik moet binnenkort een soort tunnel tussen de bladeren graven om nog bij de schuur te komen. Geeft niet; ik houd van herfstblaadjes. Bovendien, zo hoorde ik laatst bij schooltv (of zoiets): regenwurmen en paddestoelen ruimen die blaadjes vanzelf wel op. Hoe lang dat duurt, nee, dat weet ik niet. Maar ik laat ze dus lekker liggen. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier beginnen we pas te harken als alle bladeren van de boom zijn. Niet al die moeite voor niets doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie heeft dat eigenlijk uitgevonden, dat die blaadjes opgeruimd moeten worden? Het is veel beter voor de grond dat ze blijven liggen. Ik vind het prachtig, pas als ik er over uitglij, of ze verstikken mijn gras, wil ik wel eens iets met een hark doen..........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind herfstbladeren erg mooi, het geeft zo'n rustige uitstraling, vind ik. Wel vind ik het soms een beetje glad hoor, dus dan schop ik ze even her en der opzij haha.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?