zondag 23 augustus 2009

Groot worden

Ik was bijna zeven en verruilde mijn kleuterschooltje voor de grote (eh... wel 6 klassen van 25 kinderen) "lagere school", zoals dat in mijn tijd heette. En daar zou het allemaal gaan gebeuren. Je schijnt je niet veel van die eerste paar jaar in je leven te kunnen herinneren, maar die dag staat me nog helder voor de geest. De (in mijn ogen) superstrenge juf die de spanning nog eens extra opdreef door op het enorme belang te wijzen van leren lezen en schrijven en HEEL GOED opletten anders was je voorgoed verloren ofzoiets... Mijn god, wat kneep ik hem.

Maar goed. Het eerste wat ik te zien kreeg was... een plaatje van een boom met een grote letter B. En die mochten we dan inkleuren. Supertrots kwam ik er 's middags weer mee thuis. Het was gelukt! Dan zou de rest ook wel meevallen. De rest van mijn schoolcarriere heb ik dan ook geen aandacht meer besteed aan de man of vrouw voor de klas. Blijkbaar ging het zonder ook wel.

Inmiddels is Janick aan groep 3 toe. Net als vele mede-kleuters heeft hij in groep 1 en 2 al de letters leren kennen en kan hij best een beetje lezen en schrijven (al wil hij dat niet toegeven, hij heeft last van dezelfde tic als zijn moeder denk ik). Maar nog steeds roept de schoolpleinmaffia dat het "nu gaat beginnen". Zijn jeugd is definitief voorbij, er moet gewerkt worden! Spannend! En dan krijgt hij nog een nieuwe juf ook. En veel grote nieuwe kindjes in zijn combigroep 3 en 4 (in plaats van de makkelijk te knechten, onervaren ukkies uit groep 1..)

Ik zou er zelf als mama helemaal zenuwachtig van worden. Gelukkig trek ik me nooit iets aan van de schoolpleinmaffia met hun verhalen. Kuch-kuch. Eh, stofje in mijn strot.
En Janick? Die weet niet goed wat hij ervan moet denken, dus zegt hij niets en is gewoon maar vroeg gaan slapen. En morgen, dan is het gewoon een groepje verder, lokaaltje verder, andere naam op een soortgelijke juf, en is hij gewoon alleen maar blij dat hij al zijn vriendjes weer ziet na zo'n lange vakantie...

4 opmerkingen:

  1. andere naam op een soortgelijke juf haha ik moest er hartelijk om lachen...
    ja zo'n eerste dag op de "grote" school is toch wel indrukwekkend ... die fishermans friend is sterk he??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik roep al jaren tegen mijn zuchtende schoolzieke kinderen: het leuke leven is voorbij als je moet gaan werken, dus GENIET vooral nog van school, mét huiswerk, mét proefwerkweken en vooral mét al die vervelende leraren. (

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ilse: je hebt me door!!
    @Madelief: helemaal mee eens. Ik wou dat ik weer mocht studeren! (met behoud van salaris dan he..)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En? Hoe was de eerste schooldag voor hem?

    Mijn Middelste begon vandaag in groep 1. Weer zo'n mijlpaal moment. Ook voor mij als moeder.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?