maandag 24 augustus 2009

Eerste dag

En dat was hem dan. Eerste schooldag groep 3. De kop is er af. En die van mij ook zo ongeveer.

Ligt niet aan zoon hoor. Die is blij, vrolijk, gehoorzaam en supermeegaand ("Ik snap het wel hoor mama, dat er niemand bij me mag spelen. Dat is nu te druk he, zo na de eerste schooldag"). Hij vond het leuk (hoezee). Wel jammer dat hij niet zo veel mocht spelen en de hele tijd op dezelfde plek moest blijven zitten, maar al met al had hij zich prima vermaakt.


Maar zoals altijd breekt de dam dan wel ergens anders, waar jij net niet klaarstond met je vinger om het gaat dicht te stoppen en waar je soms ook gewoon helemaal niet bij kunt. Vandaag dus Roos. En Quintijntje. En de juf van NSO. Een meisje uit Janick's klas. De bejaarde buurvrouw van mijn ouders. Allemaal tegelijk. Om mama gek te maken.


Roos was al de hele dag onuitstaanbaar, zo alleen met mama thuis. Vergeten hoe dat was, zonder broer om mee te spelen? Toe aan school? Bang om naar school te gaan? Verjaardagsstress? Ze heeft ontzettend geklierd. Was toen opeens zoooo braaf. En daarna heeft ze de eetkamerstoel ondergeplast. (O, vergeten!) En kwam ze met o-benen uit de speeltuin lopen met een enorme dikke drol in haar net verschoonde broekje. Zucht....


Quintijntje had ook zijn dag niet. Veel huilen, wat zeg ik, krijsen! En omdat hij dat nooit doet, zoek ik me dan rot naar de oorzaak. Het enige dat hem tijdelijk deed stoppen was als ik hem in mijn armen nam en heen en weer liep. Niet stoppen, niet zitten. (Familiekwaaltje, herinner ik me nog van de vorige twee.) Uit pure nood de draagdoek erbij gehaald om toch nog een soort van avondeten in elkaar te prutsen.


En als je denkt dat je alles hebt gehad belt manlief op. Waar is Janick? Waarom staat je telefoon niet aan? De juf van de NSO is hem kwijt. O. Tja. Nou, hij is gewoon hier. Net als elke maandag. Hij gaat namelijk nooit op maandag naar de nso. Zucht.... De juf dus maar even teruggebeld. Een personeelstekort is een ding, maar om nou zo'n dooie muts aan te stellen?! Ik hoop niet dat het er ooit echt van komt dat ze een kindje kwijt zijn... Pas na het neerleggen van de telefoon werd ik goed pissig. Blijkbaar ben ik weer eens de enige die wel oplet.


Maar al met al, geslaagde eerste schooldag. En de eerste letter was de ....

i i i i i i i i i (x200)


De i, niet de ieeee van miiieeeer, maar de i. Van vis en big en wip en oja, ook van PIK. "Maar dat zei Jesse, ik niet hoor!", verzekerde zoon me...

4 opmerkingen:

  1. Hmm, maar wel blijven lachen he !! Hihi toch wel jammer dan he dat de vakantie is afgelopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, die Jesse.. maar eerste dagen vallen hoe dan ook meestal tegen volgens mij. Even hardlopen om de tress kwijt te raken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, lijkt me fantastisch om mee te maken hoe je eigen kind 'opeens' leert lezen.
    Maar wat een dag zeg, pfff.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groep 3 hebben we hier net gehad vorig jaar... en het jaar ervoor ook. Middelste en jongste schelen nl. niet zoveel. Dit jaar groep 4 en 5. En natuurlijk oudste op de middelbare... die gaat ook al naar de 3e!

    Jesse is een mooi portret!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Sneeuwmama

Hard denkend over een nieuwe blognaam, nieuwe blog, kwam ik er achter dat ik deze nog niet op kan geven. Het Mammalienen is gewoon nog zo...